Svar: Mælk, jern og tænder
22. august 2007
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Det er helt fint med et eller to glas mælk dagligt, lidt mælk i grød og på mad (sovs indeholder jo også mælk) og så en portion tykmælk, A38 eller lignende samt lidt ost. Så er han dækket fint ind med mælk.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Havregrød, mælk af glas
Formiddag: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop
Frokost: Rugbrød med forskellige pålæg, tilbehør af rester fra aftensmaden - det kan være lidt kogte pastaskruer, lidt frikadelle, kylling eller lignende. Gerne lidt kogte grøntsager som lidt ærter, majs, gulerod. Vand af kop
Eftermiddag: En portion tykmælk eller lignende med rugbrødsdrys, müsli, friske bær, frugtmos, ½ bolle med smør og ost i stænger. Vand af kop
Aften: Familiemad, grøntsager, ris, pasta, kød/fisk, osv. Gerne en portion frugtgrød med mælk på til dessert, et glas mælk at drikke.
Puttes til natten, evt. med en kop mælk, da det er dejligt at sove på, evt. med en banan, da der skulle være nogle stoffer i banan som gør barnet mere træt...
Du kan tro de kan vågne af smerter ved tandfrembrud, det gør simpelthen så ondt på nogle børn og andre reagerer nærmest ikke på det. Igen er børn bare så forskellige.
Det er mit indtryk at nogle børn reagerer særligt voldsomt med nogle tænder og ikke andre - det er således ikke sikkert at jeres lille dreng vil reagere på kindtænderne, når de kommer. Der er stor forskel fra gang til gang.
Med hensyn til jern, så skal han have det til han er et år, hvis I har mere tilbage, så giver I ham det bare. Ellers kan han overgå til en multivitamintablet, evt. en som også indeholder ekstra calcium, så behøver I ikke være helt så fokuserede på mælkeindtaget:o) Husk at knække den over i kvarte, så han ikke får den galt i halsen.
Vil også lige sige at når han bliver et år så kan I gå over til letmælk med mindre han er en meget spinkel og lille dreng:o)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske