Svar: Sover dårligt igen - 9 mdr.
22. august 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Maria
Din datter er nu i separationsfasen, det betyder at hun på en gang er ved at adskille sig fra jer, men samtidig også har enormt meget behov for at være nær jer. Hun er nu mere og mere bevidst om hvad der sker omkring hende i løbet af dagen, at I går fra hende osv. og alt hvad hun oplever skal bearbejdes i drømme. Derfor er det ikke usædvanligt at hun sover mere uroligt og kan finde på at vågne op grædende samtidig med at hun faktisk forsat virker til at sove og være meget træt.
Hun har stort behov for at kunne se jer for at vide at I er der, hun forstår simpelthen ikke at I er lige inde på den anden side af væggen. Du kan sikkert også fornemme det i løbet af dagen at hun bliver ulykkelig, når du gå ind i et andet rum. Hun har det allerbedst, hvis hun kan se dig.
Sørg for at give hende masser af fysisk kontakt i løbet af dagen, selvom hun nu sidder mere selv og bevæger sig hen over gulvet og således rent fysisk øver sig i at være mere væk fra dig, så har hun stadig rigtig meget behov for den fysiske kontakt.
Prøv at lege "gemmeleg" og "titte-bøh" med hende om dagen og på den måde give hende en læring og erfaring om at I stadig er der selvom hun ikke kan se jer.
Når hun vågner omkring midnat så giv hende omsorg og nærhed, hjælp hende med at skifte stilling, - hun har i kraft af sin alder også en motorisk uro, hjælp hende derfor med at finde roen, hold hånden beroligende på hende, kærtegn hende blidt og betryg hende i at I er der og passer på hende, hun er ikke alene.
Det er en periode og det bedste I kan gøre er som sagt at være der for hende, trøste hende og hjælpe hende videre i søvnen.
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske