Svar: Kost, mælk
22. august 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Bettina
Planen for dagen ser rigtig fin ud og det lyder umiddelbart passende i forhold til Isabellas alder. Det lyder ikke som voldsomt store mænger mad hun spiser, men som passende og derfor synes jeg umiddelbart ikke at du skal skrue dette ned.
Det vil være rigtig fint hvis du kan bibeholde mindst 400ml mme dagligt frem til 12 måneders alderen, så hun fortsat får sit jernbehov dækket den vej, ved siden af dette kan hun så få sødmælk.
Jeg synes ikke du skal begynde at lave alt hendes mad på sødmælk selvom hun nu er blevet 9 måneder. Det er fint at du fortsat bruger mme i den mad, som udelukkende er til hende. Så tæller det også med i jernregnskabet. Men hvis du laver en kartoffelmos til jer alle og den er lavet på sødmælk, så er det praktisk og helt i orden.
Hun må også gerne få en portion tykmælk eller lignende om eftermiddagen og du kan komme sødmælk på en portion frugtgrød som hun kan få som dessert en gang imellem. Hun må også rigtigt gerne få sovs af forskellig slags - meget gerne:o) Det er både pasta med kødsovs, kartoffelmos med millionbøf, ris med karrysovs, flødestuvede kartofler osv. men også sovs som bearnaise, hollandaise, alm. brun sovs mv.
Derudover så vil det være rigtig fint at du giver hende ost og f.eks. gerne ostestænger som hun kan tygge.
Hvorvidt du kan gå ned til 2 flasker dagligt afhænger af hvor store mængder mme hun drikker af gangen og det lyder ikke som om der kommer 200ml ned af gangen. Da hun skal have min 400 frem til 12 måneders alderen, så kan det altså godt være nødvendigt at du fortsat tilbyder flaske 3 gange dagligt.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme
Morgen 8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ banan eller anden frisk frugt, evt. ½ bolle med lidt smør og ost, vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Rugbrødshapsere og grøntsagsmos, begynde med lidt rester fra aftensmaden, som f.eks. lidt godt kogte pastaskruer, vand af kop
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15-16: En lille portion tykmælk med rugbrødsfnuller som drys, lidt frugtmos eller friske bær eller frisk frugt, ½ bolle med lidt smør at sidde med, vand af kop
Aften 18: Mere og mere familiemad, meget gerne mad som smager af noget, kød, fisk, ris, pasta, sovs af forskellig slags. Evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert
Puttes til natten kl. 20 med en flaske mme
Sen aften 23: Flaske med mme for at være sikker på at hun får nok til at dække jernbehovet.
Hun må som sagt meget gerne få kødsovs og lignende retter som har stået og simret på panden uden at være stegt med hård skorpe - hun må også gerne få både fiskefrikadeller og almindelige frikadeller, hvis hun kan tygge det.
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske