Brev:
Spisning - 5 mdr.
22. august 2007
Alder:
5 mdr.
Spisning - 5 mdr.
Hej Helen
Nu har jeg længe fulgt med på sidelinien, så nu må det være på plads med et spørgsmål fra mig. Jeg har den dejligste søn på præcis 5 mdr idag. Han er nem og stort set altid glad. Pt vejer han ca 7,7 kilo og er vel godt 69 cm. (4210/54 ved fødslen.) Han mangler ikke noget, er fin stor osv, men jeg er alligevel lidt bekymret for hans spisning.
Han blev vejet da han var 2 mdr og der vejede han 5,9 kilo, så jeg synes ikke det er fantastisk meget han har taget på i løbet af de sidste tre mdr. Han har dog taget 650 gram på her de sidste 5-6 uger. Han er begyndt i løbet af den sidste måneds tid at afvise brystet. I starten var det bare i perioder, og vi startede op med lidt smagsprøver på lidt tyndt majsgrød for at han fik lidt. Han har altid gerne ville have grøden.
Jeg var så opsat på at han helst skulle ammes 100% at jeg nok har tilbudt ham bryst for tit, for at han skulle spise lidt, at han nu er begyndt at afvise ret ofte. Idag bliver han kun tilbudt bryst når han selv melder sig. Ind i mellem melder han sig og viser tydeligt han er sulten, men gider ikke brystet. Han skriger op og bliver en helt flitsbue når jeg ligger ham op til brystet. Igår fandt han dog ud af, at han gerne ville spise, hvis han bare kunne ligge selv på ammepuden og jeg så hang ind over ham uden at røre ham, men det er bestemt ikke holdbart for mig.
Han får ca 1 - 1,5 dl grød en til to gange, hvilket han har fået de sidste 14 dage. Han spiser uden problemer ved brystet lige inden han skal sove og når han vågner om natten og morgenen, altså de gange han ligger i sengen og bliver ammet. Jeg troede så jeg kunne snyde ham igår ved at ligge mig i sengen med ham om eftermiddagen, men det ville han ikke. Jeg tror måske det lykkes mig at amme ham 4 hele gange i løbet af dagen, men han spiser måske kun 5-10 minutter der.
Han er på det sidste begyndt at vågne en enkelt gang om natten for at spise, men falder i søvn igen bagefter.
Sikke en smøre, mit spørgsmål er egentlig: Han nægter at bruge sut eller sutteflaske, han kaster som regel op når han har taget lidt af flasken, så det er udelukket, har prøvet forskellige slags... Han har en tupperware tudekop med silikonelåg som han egentlig er ret glad for at drikke af, men det bliver bare aldrig til ret meget for ham.
Jeg er så med på, at der ikke er så mange andre muligheder end at drikke mælk af en kop, det går som regel ok. Men som ammemor er jeg ikke klar over hvor meget han reelt skal have af mælk, specielt ikke når han får grød ved siden af? Og kan man koge grød på modersmælkerstatning istedet for bare vand, for på den måde at give ham noget mælk??
Det mælk han drikker pumper jeg ud til ham når han ikke vil ammes, men jeg blander mme i grøden. Skal jeg bare acceptere at han afviser, og heller ikke vil en flaske?? Han bliver såfølgelig ammet alt det han selv vil. Jeg havde håbet på at kunne amme ham 100% indtil han var 5,5 mdr, men det har bare ikke ville lykkes for mig.