Svar: Mad, mælk og lidt af hvert
22. august 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Ermelin
Dejligt at høre at det hele går så godt hos jer og hvor er jeg glad for også at høre at I selv har fundet rigtig fine løsninger på flere ting - skulderklap for det:o)
Det er mit indtryk at nogle børn bliver forvirrede, hvis maden er groft moset eller indeholder klumper - det er som om de ikke kan finde ud af hvad de skal gøre med det - skal de bare åbne munden og synke eller skal det tygges. Derfor synes jeg ofte det hjælper at adskille tingene lidt, så man netop ikke kommer for meget kød og lignende ned i mosen, men prøver at servere det lidt mere separat eller sørger for at blende det hele godt sammen. Hun er jo lige lille nok endnu til at kunne tygge indmaden af en frikadelle... måske...
Sovs er godt, det giver smag og er god smørelse uden at camouflere at noget skal tygges. I må gerne give jeres datter f.eks. millionbøf sammen med kartoffelmosen, hvis hun kan klare det og ikke bliver så forvirret over denne måde.
Fisk og lyst kød som kylling og kalkun er lettere at koge og blende i en mos, så det kan du forsøge med i første omgang. Fisk kan jo også være torskerogn, tun fra dåse, sildepostej og lignende som er lettere at få most ud i grøntsagsmosen.
I må forsøge jer frem, der er ikke faste regler for det og ellers er det et spørgsmål om at se tiden lidt an og så afvente at hun bliver stor nok til at tygge noget i mindre stykker.
Flasken der ligger midt nat vil hun sandsynligvis godt kunne undvære.. igen må I forsøge jer frem, måske far skal lidt mere på banen her, det lyder som om han er ret god til det der:o)
Vælling tæller med i mælkeindtaget og dermed også i de 400ml som er nok til at dække jernbehovet.
Håber jeg fik svaret på det hele, rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske