Svar: En måned til Thailand ?
23. august 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Trine
Nu hører jeg jo også til de personer der elsker at rejse og især til steder hvor der er sol og varme - det trænger vi alle til med så våd en sommer som vi har haft her:o)
Jeg synes det er berigende at rejse med børn og det giver så meget, man kommer i kontakt med lokalbefolkningen på en helt anden måde og det er rigtig dejligt. Man skal dog gøre sig klart at man ikke kan rejse rundt, som man måske ellers ville have gjort. Det er begrænset hvor meget små børn kan tåle at være i solen og det er også begrænset hvor lang tid de ligesom kan holde ud at sidde i en bil eller et andet sted... især i 9 måneders alderen, hvor jeres dreng jo naturligt vil begynde at kravle mere rundt og gerne vil ud og udforske verden.
Hvis I er til rygsækture og indlogering på små private steder, hvor I kommer frem på jeres vej, så vil en rygbærer måske være en idé for jer. Den vil jeres dreng godt kunne sidde i når han er 9 måneder gammel - igen er det dog begrænset hvor længe han gider og hvor meget han kan holde til, men det er en mulighed. Og I skal så også overveje hvor meget bagende sol I kan trave i med sådan en størrelse.
Hvis I bor i lejlighed eller mindre hoteller, hvor der er mulighed for at han kan få sin middagslur indendøre osv. så er det normalt ikke noget problem.
I skal købe vand på flaske og I skal medtænke at når I køber frugt, så er det en god idé at frugten skrælles. På den måde sikrer I jer at det ikke har været skyllet i noget som jeres maver ikke tåler.
Emil har det bedst når han er sammen med jer og så betyder det egenlig ikke så meget om det er det ene eller andet sted. Det der betyder mest er at han har jer og at han fornemmer at I har det godt, er glade og rolige ved situationen. Han spejler sig i jer og når han fornemmer jeres ro, så vil han også være mere rolig.
Flyveturen er som den er - det tager den tid det tager. Igen må I forsøge at finde lidt underholdning om bord, så tiden går lidt hurtigere og det er sådan set fint nok med en pause undervejs. Lad ham kravle rundt og få brugt sig selv fysisk i den pause, så han 'får brændt noget krudt af' inden den lange flyvetur. Trykudligne kan han ikke, men det er især landingerne som er hårde og her vil det være rigtig godt, hvis du kunne amme ham. Det er ikke farligt at flyve med et barn på 9 måneder, det kan han sagtens holde til:o)
Det er jo perfekt at den lange tur ligger om aftenen, så sover han sikkert det meste af tiden:o)
Med hensyn til vaccination, så må du tale med lægen. Det afhænger meget af hvor I skal bo og hvis du vaccineres så kunne det tænkes at han fik lidt af vaccinen via modermælken.. prøv lige at drøfte det med lægen. Jeg er ikke sikker på at man vil gå ind og give MFR i 9 måneders alderen.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig god rejse, når I når så langt, jeg glæder mig til at høre hvordan det er gået jer, det lyder så spændende... :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske