Brev:
Nattesøvn - 9 mdr.
24. august 2007
Alder:
9 mdr.
Nattesøvn - 9 mdr.
Kære Helen
Vi har en dejlig datter på 9 måneder, der desværre er lidt af ”søvntyran”. Hun har altid sovet meget uroligt og får ofte vækket sig selv om natten (fx sidder hun ofte op i sengen eller kravler rundt, når vi kommer ind til hende om natten).
Dertil kommer at hun altid har spist meget hyppigt. I starten blev hun stort set ammet hver 2. time hele døgnet, men nu hvor hun er begyndt at få skemad går der gerne 4 timer mellem måltiderne. Hendes meget urolige søvn fik os en periode, da hun var 3-4 måneder, til at svøbe hende om natten (efter ”svøb dit barn”) – det virkede perfekt – hun faldt i søvn på 5 minutter og sov pludselig ca. 4 timer af gangen før hun vågnede – ren lykke når man er vant til at blive vækket hver 2. time! Hun fik imidlertid hurtigt udviklet en teknik til at komme ud af svøbet – og så var den løsning desværre ikke nogen hjælp længere.
En typisk dag kan pt. så sådan her ud:
Kl. 23/24.00 Amning
Kl. ca. 5.00 Amning – nogle gange opgiver jeg og ammer en gang mellem kl. 24.00 og 5
Kl. 6-7.00 vågner
Kl. 8.00 Havregrød med frugtmos – hun spiser ca. 1½dl
Kl. 9.30 Puttes til lur i barnevognen. Sover fra 30 min – 1½ time. Hendes humør er klart bedst når hun sover en lang lur på min 1 time – men nogle gange er det umulig – selv med gå-tur o.lign.
Kl. 12.00 Grøntsagsmos – ca. 1 dl – nogle gange mindre, nogle gange mere – prøver også med brød hapsere, men hun spytter det oftest ud – hun vil dog godt gnave i brødstykker/agurkestave o.lign –(hvilket hun får (også under aftensmaden), det meste ender dog andre steder end i maven;o)
Kl. ca. 14.30 Amning og puttes til middagslur. Igen sover hun fra 30min-1½time.
Kl. 16 Grød eller yoghurt med frugt – evt. lidt grøntsagsmos først, hvis hun ikke har spist så meget til frokost.
Kl. 18.30 Aftensmad – grøntsager+kød- prøver at give hende lidt af det vi spiser, men uden stor succes, så oftest er det glasmad (ca. 1-2 dl) og så fedter hun selv lidt rundt med vores mad efterfølgende.
Kl.19.15 Grød – selvom hun har spist godt til aften, kan hun nogle dage spise 1-2 dl grød – nogle dage dog mindre.
Kl. ca. 19.30 Gør hende putteklar, læser godnathistorie, synger godnatsang og putter hende. (hun bliver ikke ammet om aftenen mere, da jeg ikke altid har mulighed for at være hjemme og putte hende(derfor grød inden puttetid - en flaske vil hun ikke tage). Ammer jeg om aftenen, kan hendes far ikke putte hende uden skrig og skrål. Efter aftenamningen er stoppet, kan han også putte hende – og trøste hende om natten, hvilket han ikke kunne før.
Oftest falder hun dog relativt hurtigt i søvn og sover kl. ca. 20.00. Hun falder dog ikke i søvn selv – hun skal helst aes/vugges i søvn, da hun ellers ligger og spjætter og mosler rundt så hun ikke kan finde ro. Det synes jeg dog er ok, problemet er bare, at hun oftest vågner igen efter 10-30 min – nogen gange er det nok bare at give hende sutten og ae hende lidt – andre gange begynder hun at græde utrøsteligt. Og hun kan så falde i søvn og vågne op igen et utal af gange i løbet af aftenen!
Det er ikke altid det er sådan – nogle dage falder hun i søvn og så hører vi intet fra hende i et par timer – men oftest vågner hun op flere gange med varierende behov for trøst. Det værste er de dage, hvor hun vågner og bare græder og græder. Ved 22.00 tiden plejer de meget hyppige opvågninger at aftage, og hun vågner så med alt fra 1-3 timers mellemrum resten af natten. Oftest klarer hun sig med amning omkring kl. 24.00 og igen ved 5, men hun vågner som sagt meget oftere end det – og enkelte nætter ender jeg med at amme hende en ekstra gang for at få lidt fred!
Det hører til de gode nætter, når hun sover et stræk på 3 timer uden hjælp – og det er altså ved at være ren tortur aldrig at sove mere end max 2-3 timer i træk! Hendes natte søvnmønster er totalt uforudsigeligt – nogle natter vågner hun som sagt mange gange i løbet af aftenen, men der er også nætter hvor hun sover fra kl. 20.00- 24.00 uden en lyd – og så sover dårligt resten af natten.
I nat sov hun fx 20.00-24.00 – amning og sov til 3.00. Kl. 3 var hun så umulig at få til at falde i søvn igen. Først kl. 5.00 – efter en amning faldt hun i søvn i vores seng. I tidsrummet 3-5 faldt hun i søvn flere gange, men hun vågnede hver gang igen efter 2-5 minutter!
Jeg har forsøgt at få hende til at have en lidt fast rutine om dagen, men jeg synes det er svært – nogle dage sover hun under 2 timer på en dag (og uanset hvad jeg gør, vil hun ikke sove mere) – andre tager hun 4 timer. Set over et døgn svinger hendes søvn fra 12-14,5 time. Jeg er imidlertid ikke i tvivl om at hun har brug for de min. 14 timer – og gerne med nogen gode lange søvnperioder. De dage hvor det lykkes, er hendes humør nemlig meget bedre.
Hun er en glad og smilende pige der både pludrer, elsker selskab, kravler rundt og rejser sig op af ting. Hun bliver dog meget hurtig irriteret, brokker sig – og græder når tingene ikke er helt som hun vil det. Specielt når hun har sovet dårligt! Hun er en meget bestemt pige, og det er stort set umuligt at få hende til at gøre noget, hun ikke selv føler for – herunder sove. Samme gælder når hun skal have mad. Er hun sulten og kan hun lide maden åbner hun fint munden - hvis ikke lukker hun den bestemt, vender hovedet væk, slår ud efter maden og ”skælder ud”.
Hun ”støjer” en del når hun sover og vi flyttede hende derfor ud af soveværelset for ca. 2 måneder siden – det har dog ingen effekt haft på hendes søvn. Eneste forskel er, at vi nu skal ind i et andet værelse for at trøste hende. Ofte ender hun i vore seng ved 5-6 tiden da jeg på det tidspunkt er så træt, at jeg ikke orker at rende mere (vi sover dog alle dårligt sådan).
Når hun vågner om natten er det som sagt forskelligt hvor meget ”hjælp” hun har brug for. Nogle gange er hun imidlertid utrøstelig (ca. 1-2 nætter om ugen) – hun græder uanset hvad (amning, vugger hende, ligge i vores seng – intet hjælper). Det samme kan ske i dagtimerne, fx når hun spiser. Hun spiser glad 4-5 skefulde og begynder så at græde (voldsomt) – hun er helt klart ikke mæt og åbner fortsat munden hvis skeen kommer, men hun græder samtidig. Efter en lille pause holder det som regel op og hun spiser videre. De her ”tudeture” kan vare fra 10min- til et par timer – og det er umuligt for os at finde ud af hvad der starter dem – og hvorfor de stopper igen.
Hold da op det blev langt!!! I alt sin enkelthed var mit spørgsmål egentlig bare det samme som så mange andre forældres:
Hvordan får jeg hende til at sove uden at hun vågner så ofte?
- og har du en ide om hvorfor hun nogle gange græder utrøsteligt, både om dagen og om natten?
Og så har jeg lige et sidste spørgsmål ang. hendes vægt/højde. Vi har lige haft SP, der synes det så fint ud, men efter at have set på tallene igen, undrer jeg mig lidt. Jeg synes nemlig hun er faldet på vægt/højdekurverne – er det ok?
Her er hendes vægtdata:
Født 17.november 2006 2750g 49cm
20/12 3700g 53cm
23/1 4500g 59cm
19/4 6000 g 64cm
15/8 7300g 70cm
De bedste hilsener fra et par efterhånden meget trætte forældre;o)
PS: Bare glem det med udviklingen i vægten - lagde hendes tal ind i "livets bog" og de kurver følger hun fint:o) - iøvrigt et super koncept