Svar: Vuggestue... lille fyr mellemfornøjet....eller?!
24. august 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Katja
Du kan tro det giver mening:o)
Det er en stor omvæltning at starte i vuggestue og Jens skal reagere på det, det er helt normalt og helt forventeligt. Du har fuldstændig ret i at det kan være en god idé at lade ham sove derovre ligesåvel som han skal opleve at spise med de andre børn, netop fordi man ellers kan risikere at han sidder og spejder mod døren og venter at mor skal komme.. ikke at han kan klokken, men han kan godt fysisk mærke at det er ved at være tid.
Derudover tænker jeg at der ofte kommer en periode, når han har været der lidt, hvor reaktionen kommer for alvor - det kan godt være når der er gået 3-4 uger - når det pludselig går op for ham at det ikke kun er sjovt, nyt og spændende, det er faktisk hver dag og nogle dage driller de andre... Det kan derfor nogle gange være en god idé at starte op med ret hurtigt at give barnet en oplevelse af at skulle være i et forløb i institutionen (lege, spise, sove) og så i stedet give barnet lidt kortere dage og mere frihed, når reaktionen så melder sig om nogle uger... Det er jo meget forskelligt hvordan børn reagerer og hos jer kunne det godt være som ovenstående.
Mandag er ofte lidt svær (det er den jo for os alle) og det er også ofte lidt svært lige efter en ferie. Så måske er det ikke lige i morgen at I skal starte med at sove der, men så tirsdag eller onsdag alt efter hvordan det går.
Det er naturligvis synd at Jens har fået tænder lige nu hvor han skal starte, det er dog ofte lige de dage hvor de bryder igennem at det er værst, så mon ikke det er ved at være ovre nu..
Håber mine tanker også hjælper jer lidt videre denne gang. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske