Brev:
Leger læge
26. august 2007
Alder:
5 år, 11 mdr.
Leger læge
Kære Helen
Vores super skønne og friske søn på 5 år løber ind i frustrerede forældre når han i ny og næ vil lege læge.
Legen år ud på at, vi ( de voksne) ikke må forstyrre dem på værelset når det er den leg der er optræk til. Det er ganske uskyldigt, så vidt vi ved, men der opstår altid en lidt akavet stemning. Især fædrene er meget sure over den leg, som vores søn er opfinder af.
Det er altid vores søn der tager initiativet til legen, da forældrene til de andre han leger med, uafhængige af hinanden, siger det kun er når de er sammen med ham de leger det.
Det er ikke en leg der fylder meget, det er stadig fodbold, batman og biler der er nummer et. Men altså i ny og næ skal der lige lures på de finurlige kroppe man nu engang har.
Det uheldige er så, når han som han gjorde ved sin fætter der er jævnaldrene, siger han ikke vil lege med ham, hvis han ikke vil lege læge. Eller som nu, hvor min venindes søn der er 1 år yngre og ham igen legede legen, selvom de havde fået af vide ( da de havde spurgt) at de ikke måtte ta deres tøj af. De havde her begge fået skæld ud og da jeg senere talte med min søn om det, holdt han sig for ørene og ville IKKE tale om det. Han blev endda ret ked af det og han sagde det var vennens idé.
Jeg prøver på at sige det er helt ok, og da jeg gik i børnehave var der også nogle der legede læge leg, men understreger at der er ting man ikke må, såsom at stikke noget op, da det kan ødelægge noget i kroppen.
Men han er ikke til at hugge og stikke i og gemmer sig. Jeg ved godt mit krops sprog sikkert for længst har talt, da det selvfølgelig i starten var lidt underligt. Og en ny ting at forholde sig til. Men jeg prøver virkelig at få det ned på et formelt plan og snakke med ham om hvad de gør???
Vi kan egentligt, os voksne imellem, fint tale om det, men jeg fornemmer bare den der modvilje fra deres side, da de jo ved at det er min søn der "lokker" dem til at tage blusen eller bukserne af. Det er aldrig ham selv der gør det.
Jeg har luret engang ind af et vindue og det er meget læge agtigt, men at røre ved maven og benene og ja, meget uskyldigt synes jeg. Men kan også godt se fra deres side at han lokker dem til noget de ellers aldrig gør..
Men det ændrer ikke på, at jeg ikke ved hvordan jeg skal forholde mig lige nu.
Det er tydeligt at han bliver ked af at få skæld ud over det og kan mærke at det ikke er ok. Jeg taler som sagt fint med min veninde om det og kan også se fra hendes side at det ville være federe hvis de legede en normal leg. Men jeg ved jo også at de skal udforske den krop og kønsdele de har.
Vi er egentlig meget åbne herhjemme, ikke at vi har fortalt ham om samleje f.eks, og han har heller aldrig set os i aktion, så det er generelt ikke noget der fylder. Men vores kroppe er ikke noget issue, hvis du forstår.
Det er bare et stort irritations moment for mig, da jeg kan fornemme på de andre forældre at de synes det er underligt, at han leger den leg med deres børn.
Jeg tror ikke det er noget han leger i børnhaven, vi har ihvertfald aldrig hørt om det. Han fortalte mig dog om to piger i børnehaven der havde leget den leg, de havde fået skæld ud.
Jeg er så bange for at han skal dunkes i hovedet for noget der er naturligt, men også bange for om der er noget vi skal gribe fat i, eller gør helt forkert.
Og så er det svært hvis forældre vælger ham fra, pga. den leg, eller ihverfald synes han er en træls lege kammerat og en de skal holde øje med.
Håber du kan give mig en guide til hvad vi skal gøre før, under og efter de "læge besøg".
På forhånd mange tak.