Svar: Leger læge
26. august 2007
Alder:
5 år, 11 mdr.
Hej med dig
At lege er vigtigt for børn. Børn bruger leg som et redskab, hvor barnet lærer noget om sig selv og sine omgivelser. Børn der får lov til at lege, udforske, undersøge og afprøve deres ideer bliver stærke og velfungerende børn. Lege bruges til at bearbejde forskellige oplevelser fra hverdagen, både de gode oplevelser og de oplevelser som har været dårlige.
Hvis du ser på børn rollelege f.eks., så vil de bruge det de oplever i hverdagen - en er mor, en er far, en er hund, en er arbejdsmand, en er død - og det er efter et bestemt mønster "du er den, så er jeg den".
Leg er utroligt vigtigt, det udvikler børnenes fantasi, børn lærer af det og lærer at lytte til hinanden, samarbejde, skifte tur "hvorfor skal du altid være moren, jeg vil ikke altid være baby" på den måde giver legen også børn sociale færdigheder og lærer dem at forholde sig til andre. De lærer de sociale spilleregler. Børn fordyber sig i en leg og de leger det de har lyst til.
Det er helt normalt at børn leger læge. Det er en leg som naturligvis hænger sammen med at de alle sammen har oplevet at være ved lægen, det kan gøre ondt at blive stukket, måske har man slået sig og skal have plaster på eller forbinding, en har måske prøvet at brække armen, en har en far der er læge eller en mor der er sygeplejerske.
Legen hænger også sammen med hvordan det er at være syg - det har de også alle oplevet, når man er syg skal man til lægen, have taget temperatur, drikke sin medicin og nusses om. Der er således også en vis mængde omsorg i det at lege læge og så handler lægelegen naturligvis også om at børn i den alder begynder at blive mere bevidste om og interessere sig for hvem de er og at der er forskel på drenge og piger. At vores kroppe er forskellige.
Som udgangspunkt er det at lege læge således ikke en unormal leg og slet ikke en leg I som forældre behøver gribe ind overfor, men mindre I oplever at børnene som du skriver begynder at "stikke noget op" eller gøre ting som overfor hinanden er grænseoverskridende.
Jeg tænker at alle børnene som leger denne leg, synes det er en spændende leg og det kan sagtens tænkes at din dreng har ret, når han siger at det var de andre som opfordrede til at blusen skulle tages af. Jeg tror simpelthen ikke at din dreng lokker de andre, men at de alle synes det er en spændende leg og igen er den leg helt naturlig at lege - der er intet seksuelt over en sådan leg. Hvis børnene synes deres grænser er overskredet, så må I gå ud fra at de siger det, men det lyder umiddelbart ikke om som det er børnene som føler sig beklemt, men mere at det er forældrene som synes det er grænseoverskridende. Måske fordi I voksne tillægger legen anden og mere betydning end det reelt er.
Der er i hvert fald ingen tvivl om at børnene nu har en opfattelse af at denne leg er forbudt. Det fornemmer de at I forældre synes og også pædagogerne i børnehaven, med historien om at to piger har fået skæld ud (nu er det jo ikke til at vide, hvordan den leg der er foregået).
Du skriver at du er bange for at de andre synes din dreng er underlig og at han bliver skældt ud for noget som faktisk er helt naturligt. Det kan jeg godt forstå, det virker jo også lidt uretfærdigt:o)
Det er naturligvis vigtigt at din dreng oplever at have venner. Det betyder rigtig meget at børn har gode venner. Venner er dem man leger med og har gode oplevelser med og de har det tilsyneladende godt sammen, når de leger læge. At være venner betyder også at man har konflikter, at man skal øve sig i at være sammen og lære hvor ens grænser går. Når børnene leger læge så handler det altså mere om at lære dem at sige fra, hvis de synes legen bliver for grænseoverskridende end om at forbyde det. De skal lære at når den anden siger nej, så skal man stoppe, så er det ikke sjovt mere.
Har din dreng en lægekuffert? Måske var det en idé, så du ligesom gjorde det legalt at lege læge. Så kan du og han prøve at lege legen sammen og skiftes til at være den syge eller lægen. Ved at bruge dig selv, så kan du vise ham hvordan legen leges på en god måde, hvad der er sjovt, hvad du ikke kan lide. Så får han en idé om hvordan er det jeg godt må lege den her leg og jeg synes det er meget bedre end at forbyde det, netop fordi legen er helt naturlig for hans alder.
Hvis din dreng interesserer sig for hvordan man ser ud, så lån eller køb bøger om kroppen, tal om hvordan vi ser ud inden i og uden på. Der findes også puslespil hvor man løfter brikker og kommer ind bagved.
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre frem. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske