Brev:
Mælkeprodukter, D-dråber, Jern og weekend-rytme
26. august 2007
Alder:
12 mdr.
Mælkeprodukter, D-dråber, Jern og weekend-rytme
Kære Helen
Jeg ved slet ikke hvor jeg skal starte - vores liv er bare rosenrødt og fantastisk og der sker bare SÅ meget med Lærke for tiden. Hun er lige blevet 12 mdr. og er (i vores øjne), den mest fantastiske skabning i verden - og hun er vores! Er det ikke vildt?
Hun trives super godt, spiser godt, sover godt!!! Hvilket jo tidligere har været et kæmpe problem for os. Men for godt 1 md. siden vendte det totalt. Nu sover hun 2 gode lure af 1-2,5 timer hver dag og vi kører ikke barnevognen en millimeter - hun kan selv! Om aftenen puttes hun kl 19.30, falder selv i søvn og vækkes kl. 6, hvor vi gør klar til at komme i dagpleje. Her trives hun også godt men er stadig lidt ked ved aflevering, men kun indtil hun ser de andre børn - som hun leger godt med... på deres egen måde. Hun kravler, går rundt ved ting og vægge, snakker utrolig meget, udpeger ting på opfordring, kan selv drikke af glas, spiser delvist selv med gaffel og er bare altid super glad og charmerende ud over alle grænser.
Når jeg tænker på den start vi har haft, er det her bare det mest vidunderlige jeg nogensinde har oplevet. Ved at alle sikkert vil sige det om deres eget barn, men så har de heller ikke set min datter - for hun er klart en vinder! ;o)
Nå, det var lige et spontant glædesudbrud - nu til sagen!
Hun er jo lige blevet 1 år, og så bliver jeg lidt i tvivl om det med mælkeprodukter.
Skal vi fortsat give sødmælk eller hvad skal vi skifte til?
Hun mangler jo ikke noget. Er 80 cm. lang og vejer 11,7 kg.
Og hvad med D-dråberne og jern? Vi har stadig D-dråber til 2½ md. og jern til knap 1 md. Skal vi fortsætte til det er sluppet op eller er det unødigt? Og skal vi evt. blot fortsætte til hun er 13 mdr. taget i betragtning at hun er født 1 md for tidligt?
Og til sidst et spørgsmål ang. weekend rytme.
Selvom vi forsøger at opretholde samme rytme i weekenden som i hverdagene, er det svært. Hun bliver jo ikke træt helt på samme måde sammen med os, som hun gør sammen med dagplejen. Derfor bliver sovetiderne lidt rykket i weekenden, men aften-sengetiden er fast - sharp 19.30 . Ikke noget "mandagsbarn" her hos os :o)
Men... i hverdagene vækker vi hende kl. 6, og selvom det nu er en fast rytme, kan hun godt finde på at sove videre til kl. 7 i weekenderne, og det rykker jo resten af dagen lidt. I den forbindelse er vi bange for at ødelægge hverdagsrytmen for dagplejen, hvor det jo er vigtigt hun sover på de "rigtige" tidspunkter.
Derfor er vi skiftedes til at stå op kl 6 i weekenden og vække Lærke, for at forsøge at opretholde hverdagens rytme. Men det skal bestemt ikke være nogen hemmelighed, at vi helst allesammen sov videre til 7 ;o)
Og så tænker jeg, om der sker noget ved, at hun sover til hun vågner i weekenden, eller om vi skal forsøge at bibeholde de gode (men tidlige) rutiner fra hverdagen?
Det var alt for nu.
Tak for dine altid empatiske og nuancerede svar.
Kærlig hilsen
Lærkes mor