Brev:
Skemad, mælkemængde, vaccination og grineri
27. august 2007
Alder:
6 mdr.
Skemad, mælkemængde, vaccination og grineri
Hej
Min datter var ved fødslen 50 cm lang og vejede 3644 g. Hun er nu 6 ½ måned, 69 cm lang og vejer 8050 g. Hendes vægt stod stille fra 3-6 måneder, men efter vi er begyndt på skemad fornemmer jeg at hun igen tager på. Hun blev ammet fuldt til hun var næsten 6 måneder, og får nu 2 skemåltider om dagen, hvor hun drikker et par tåre vand af en kop bagefter. Jeg ammer hende 6 gange i døgnet nu. Hun har indtil nu trivedes med 3 middagslure på 1-1 ½ time, men nu virker det som om hun er klar til at gå ned på 2.
I alle bøgerne står der, at modermælk fortsat skal være den vigtigste del af føden til hun er 8-9 måneder. Men da hun ikke får flaske, ved jeg jo ikke hvor meget hun får. Hun vil KUN have bryst lige når hun vågner, så jeg ved godt at når hun dropper den midterste middagslur, ryger der samtidigt et ammemåltid. Jeg vil så begynde med det 3. Skemåltid snart for at ”erstatte” det ammemåltid der ryger. Men hvordan ved jeg om hun får modermælk nok?
I sundhedsstyrelsens bog om mad til spædbørn, går den ligesom ud fra, at man er startet med skemad ved 4 måneders alderen. Den regner ligesom med, at hun her ved 6 måneders alderen har fået risgrød og majsgrød længe, og foreslår at hun så skal have fisk, kød, øllebrød, grøntsager og alle verdens ting. Men da vi jo først er startet for 3 uger siden, er vi kun lige gået i gang med at eksperimentere. Hun får nu ris- og majsgrød lavet på mme, nogengange blandet op med ½ gulerod, nogengange med ½ pæremos eller æblemos.
Vi vil fortsat prøve at blande det op med forskellige grøntsager og vil snart prøve med havregrød med lidt sveskemos (for mavens skyld). Men der er jo lang tids eksperimenteren til, at vi kommer til kødet fx Så nu føler jeg mig ”bagud”, selvom jeg har fulgt sundhedsstyrelsens anbefalinger om at amme fuldt til 6 måneder. Hvad skal jeg tro på? Er det vigtigt at hun får kød, flere grøntsager, øllebrød osv. straks eller må vi gerne eksperimentere os stille og roligt frem til det?
En anden ting er, at hun ikke griner. Hun er glad og smiler meget og morer sig tydeligt, når vi leger bestemte lege, men hun har aldrig grinet. Ellers er hun fint med udviklingsmæssigt, pludrer, vender sig begge veje, okser rundt på maven, hiver legetøjet til sig, kæler og er kontaktsøgende osv osv. Er der bare nogen børn, der ikke griner eller kommer det senere? Er det et vigtigt udviklingsmæssigt trin, at grine, ligesom man helst skal kravle før man kan gå?
Et sidste spørgsmål handler om vaccinationen. Hun har nu fået de 2 første vaccinationer, og har overhovedet ikke reageret på det. Har hverken fået feber, bleudslet, hævelse eller noget. Det er da dejligt, men en fra min mødregruppe sagde, at hvis de ikke reagerer på den, er immunsystemet ikke blevet aktiveret, og så kan man ikke regne med at vaccinen virker. Passer det?
Mange tak for dine svar, der indtil nu har været rigtig gode.
Kærlig hilsen
JoJo