Brev:
Vuggestue og ammestop
27. august 2007
Alder:
13 mdr.
Vuggestue og ammestop
Hej,
Tusind tak for dine seneste svar, det er dejligt at få lagt en dæmper på ens bekymringer og dejligt at klikke ind på hjemmesiden og læse at det altså ikke er alle børn der bare sover igennem og spiser som de skal. Mange af vores næmeste står nemlig meget uforstående overfor vores udfodringer med elias, sådan har deres børn i hvertfald ikke været og den slags problemer har de aldrig haft - så vi må da gøre et eller andet forkert. :-(
Elias har nu været ved ørelæge som kunne konstatere at væsken nu er væk, kun lidt rødme efter lang tids væskeophobning. Han vågner ikke så ofte mere og når han vågner er det ofte af mareridt. Det er nu mellem 1-3 gange han vågner om natten. Bryst ved putning er nu igen nødvendig, han hiver simpelthen ned i trøjen, lige meget hvor meget mælk og banan jeg har fyldt i ham forinden. Han får også om natten ikke nødvendigvis alle de gange han vågner, men det er ofte nødvendigt.
Jeg kan mærke at jeg snart har behov for enten ammestop eller at det kun er en enkelt gang tidlig morgen eller til nat, men tror dog ikke elias vil acceptere dette. Jeg vil ikke stoppe før jeg kan mærke at elias har vænnet sig til vuggestuen og en dagligdag, hvor mor ikke er der fra 7-16. Men hvordan gør vi lige. Faren er jo ikke et hit når elias først er træt, her gør han simpelthen krav på mor! og han er fortsat ikke glad for at ligge ned (påtrods af at væsken er væk).
Har du nogle gode råd til hvordan vi griber det an, når tiden føles rigtig?
Vores lille deng er, som jeg også nævnte i det sidste brev, startet i vuggestue. Vi har en god lang indkøring, hvilket jeg virkelig er glad for, nu hvor jeg kan se elias' reaktion.
Jeg har virkelig brudt mit hoved, fordi hans reaktion kommer bag på mig og ikke mindst fordi det her med tilknytning har rumsteret meget i mit hoved dels pga. Elias' start på livet, hvor han jo både havde ondt, mor og far var der ikke hele tiden og kunne ikke give den tryghed og nærvær som han behøvede.
Dernæst møder jeg tilknytningsproblematikker i mit abejde og kan jo ikke lade være med at vurdere elias' reaktion udfra hvad jeg har viden om. så nu få du lige en lang fotælling om de seneste dage, og så håbe jeg du kan forsikre mig om, at det er helt normalt og at det nok skal gå også når vuggestuen blive en nødvendighed. Og har du evt. gode råd til hvordan vi kan gøre det nemmere for Elias.
De to første dage var vi med og jeg tror egentligt elias opfattede det som legestue, som han jo er vant til.
De to næste dage var han der selv i et par timer. Det gik rigtig godt, han var glad og tilfreds og virkede tryg ved både børn og pædagoger. Han viste ikke synlig gensynsglæde da vi kom og hentede ham. Jeg tænkte stille for mig selv "betyder vi virkelig ikke mere, kan vi bare sådan erstattes :-)
5. dag aftalte vi, at de skulle se om han ikke ville sove der, men lige netop den dag, tror jeg han var blevet opmærksom på at farvel rent faktisk betyder at vi ikke lige kommer når han kalder på os eller havde brug for os. Så han ville ikke give slip og græd meget, så meget at de ringede og bad mig hente ham igen.
Næste dag gjorde vi igen et forsøg, han havde sovet bedre om natten og blev glad da vi kom derhen, men rigtig ked af det da jeg tog afsted. En pædagog var hos ham hele tiden, og kunne i nogen grad aflede ham. Han kom ud at sove men var ked af det da han stod op igen. kl. 12.00 ringede de og jeg hentede ham.
Næste dag ringede de kort efter han var afleveret, da han var helt utrøstelig, han fik feber senere på dagen og vi holdt ham hjemme de næste fem dage.
Nu græder han når jeg fortæller ham at nu skal jeg gå og vi derfor skal sige farvel, men det varer kun et par minutter og han er glad resten af tiden.
I de her dage aflevere jeg ham omkring kl. 9 afhængig af hvornår han står op. og jeg henter ca. 14.30. elias er glad når jeg kommer, men vil gerne lege videre, men kan han ikke se mig bliver han helt ulykkelig. Aflvering om mandagen er rigtig svær for ham. Jeg er der lidt sammen med ham om morgnen og når jeg kan se han er tryg og er begyndt at lege, fotælle jeg ham at jeg skal gå og vi skal sige farvel. Løfter ham op giver ham et knus og giver ham til en pædagog og går hjem og ringer for at høre at han har det godt igen.
Det hører med til fortællingen at det er en ny vuggestue, så det har væet lidt kaotisk, da 12 børn starter samtidigt og de fortsat mangler småting både inde og ude.
Elias er jo en meget udadvendt dreng, som sjældent har kigget langt efter os, men har jo nok vidst at vi bare er der, når han har brug for os. Han har altid været tryg ved andre, dog er der situationer hvor det kun er mor der dur. Derfor kommer hans reaktion meget bag på os.
Jeg begynde at abejde om 14 dage og her vil han blive afleveret kl. 7 og hentet kl. 16, altså ret lange dage. Mandage har jeg fri og kan derfor enten holde ham hjemme eller give ham korte dage.
Glæder mig til at høre dit svar, så bekymringerne ikke komme til at fylde den sidste tid inden jeg skal starte.
Rikke