Svar: Madplan på skråplan - 8 mdr.
27. august 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Lars og Rikke
Ja jeg kan godt høre at det vil være godt med en ny madplan for dagen og det kan I naturligvis sagtens få. Planen her passer til et barn på 8-9 måneder og det vil sige at noget måske vil være lidt sværere for hende at spise lige nu end om en månedstid, men fornyelse er vigtigt og samtidig er det rigtig vigtigt at udnytte at hun nu har en alder, hvor hun er nysgerrig og gerne vil have noget i munden:o)
Planen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske
Morgen 8: Havregrød eller lignende, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ banan eller anden frisk frugt eller frugtmos, ½ bolle med smør at sidde og tygge lidt i.
Puttes til formiddagslur kl 10-10.30 og her forsøge at skrue gevaldigt ned for flasken, så længe hun får sin morgenflaske kl. 06 vil hun ikke behøve denne, men vil faktisk kunne undvære den. I en overgang kan I nøjes med at give hende 100ml, så er der også bedre plads til frokost efterfølgende.
Sover 1-1½ time om formiddagen
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød og fisk og ved siden af begynde med lidt brødhapsere med smør, forskelligt smørbart pålæg evt. grøntsagsmos på. Også begynde med lidt rester fra aftensmaden, det kan være lidt frikadelle eller lidt godt kogte pastaskruer, vand af kop
Puttes til middagslur ca kl. 13.30 og igen skrue gevaldigt ned for flaskeindtaget igen. Denne flaske kan på sigt også undværes og derfor også her forsøge med kun 100ml inden lur.
Sover 1½-2 timer om eftermiddagen
Eftermiddag 15-16: Frugtmos eller frisk frugt og bær, ½ bolle med smør, lidt ost. Vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød og fisk og så få det samme som I andre spiser, meget gerne ris, pasta, kød, fisk i stykker, sovs som smager af noget - hun må få stort set alt det I spiser, I skal bare give det i en konsistens som hun kan tygge. Evt. lidt frugtmos med mælk eller måske en banan til dessert, vand af kop.
Puttes til natten med en flaske kl. ca 20
Sen aften 23-24: Evt. en flaske for at sikre at hun ikke behøver at vågne mellem 24-06 fordi hun har brug for mælk. Hvis hun vågner i dette tidsrum, så må hun få vand i stedet.
I forhold til hendes alder, så burde 3 flasker være nok - morgen, eftermiddag og aften. En bedre løsning for jer kunne være morgen, aften og sen aften... og det er dette jeg har lavet planen ud fra. Derfor anbefaler jeg at I skruer kraftigt ned for mælkeindtaget i løbet af dagen, så hun stille og roligt begynder at kunne undvære dette og så hun samtidig også får mere rigtig mad i maven.
Maden om natten undværes i takt med at hun begynder at spise mere rigtig mad om dagen, jo mere hun fyldes op i løbet af dagen jo bedre. Som I kan se ud af den plan jeg sender jer nu, så tilbydes hun flere små måltider dagen igennem og det er vejen frem. Jeg har samtidig rykket lidt på jeres tidspunkter for lure i løbet af dagen, så I får bedre plads til flere små måltider og så hun samtidig ikke får sovet for meget.
Jeres datter har tidligere kunne sove fra 20.30 til 5 hvor hun fik lidt mælk og så sov igen til ca 7.30. Det kan hun godt lære igen og det skal I tilbage til. Netop ved at indføre den sene flaske inden midnat, så er I helt sikre på at hun ikke vågner fordi hun mangler mælk, men i stedet fordi hun er i separationsfasen og trygheden kan hun få på anden vis. Det er altså meget vigtigt at det er om dagen at hun får masser af mad, som skal mætte hende og flasken kan så gives til natten, da det er den måde hun bedst finder roen og sover på lige nu.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske