Brev:
Kost, væske, søvn og aktiviteter
27. august 2007
Alder:
10 mdr.
Kost, væske, søvn og aktiviteter
Hej Helen,
Så blev det endnu engang tid til at bede om et godt råd :o) Denne gang primært vedr. kost samt væskeindtag (eller mangel på samme!!) for min søn.
Carl er nu lige knap 10 mdr (korrigeret 8 mdr!), vejer 9,5 kg og er ca. 75 cm. Jeg vil lige starte med at beskrive en almindelig hverdag (tiderne er ca.tider og kan variere en times tid);
kl. 06.00; Vågner og bliver ammet. Herefter tager jeg ham over i min seng og putter. Han falder som oftest rimeligt hurtigt i søvn igen og sover til ved 08.00-tiden
kl. 08.30; Grød med frugtmos - tilbydes mælk af glas.
kl. 10.30; Puttes til formiddagslur. Sover ca. 30 min. (en sjælden gang sover han 1 time eller mere)
kl. 12.00; Rugbrødshapsere + tilbydes vand af glas. Får af og til yoghurt i stedet, hvis han bliver sur på sine rugbrødsmadder!
kl. 14.00; Falder i søvn til middagslur. Sover mellem 1/2 - 1,5 time.
kl. 15.30; (eller så snart han vågner): Frugtmos eller tykmælk med ymerdrys samt vand af glas.
kl. 18.00; Aftensmad bestående af grøntsagsmos + vores aftensmad samt mælk af glas.
kl. 20.00; Ammes og puttes til natten... og sover stort set igennem til kl. 06.00.
Min bekymring i øjeblikket er hovedsageligt, om han får nok væske. Som du kan se, bliver han ammet tidlig morgen og inden sengetid. Derudover tilbyder vi ham vand/mælk fra glas i løbet af dagen, men det er stort set ingenting han drikker. Væsken kommer ind i munden, og så spytter han det hele ud igen. Vi har prøvet med forskellige sutteflasker/drikkekopper, men med samme dårlige resultat.
Jeg stoppede med at amme ham om formiddagen og eftermiddagen for ca. 3 uger siden, da han efterhånden havde meget svært ved at koncentrere sig om det (Det er meget mere spændende at følge med i verden og alle andre personer tilstede). Jeg håbede, at han ville blive mere tørstig i løbet af dagen, og dermed bedre til at drikke vand/mælk af kop, men det er altså ikke sket. Så lige i øjeblikket får han faktisk kun væske morgen og aften - og han leverer stort set ingen våde bleer.
Hvis vi er herhjemme om eftermiddagen, tilbyder jeg ham at blive ammet i ro og fred i soveværelset enten før eller efter hans eftermiddagslur. Og selvom han lige har afvist vand/mælk fra en kop, drikker han voldsomt ihærdigt fra mig! Så noget tyder på, at han er tørstig.
Så hvad kan jeg gøre for at sikre, at han får mere væske i løbet af dagen?
Han får i øjeblikket mad 4 gange - og bliver ammet 2 gange - i døgnet! Er det nok? Det er meget varierende, hvor meget han spiser til de forskellige måltider. Specielt ved frokosten kl. 12.00 er det ofte ganske svært, at få ham til rigtigt at spise. Morgengrøden går nogenlunde, og grøntsagsmosen til aften er han også glad for. Jeg prøver hver aften at give ham lidt af vores aftensmad, men laver altid mos ved siden af, for at være sikker på, at han i det mindste får bare lidt at spise.
En helt anden ting er hans soverytme. Som du kan se af skemaet, er der dage, hvor han kun sover sammenlagt 1 time mellem 8.00 og 20.00. Tilgengæld sover han jo rigtigt fint om natten :o) Men tror du, det vil være bedre at stå op med ham, når han vågner ved 6-tiden?? Og så tilgengæld håbe på, at han sover lidt længere formiddags og eftermiddagslur!! (Ikke at det er min form for humor, at skulle op kl. 06.00, men hvis jeg kan få ham til at sove bedre i løbet af dagen, er det måske et forsøg værd!?)
Og så lige en sidste ting omkring hans udvikling. Han er endelig begyndt at vise interesse for at ligge på maven og se sig omkring og forsøger også så småt at komme op på alle fire. Han er rigtig dygtig til at sidde, og vil MEGET gerne stå op og hoppe. Vi har købt både en sansegynge, en hoppegynge, en almindelig babygynge og en stor gymnastik bold (det er et helt tivoli-land i vores lille lejlighed :o)), og forsøger at bruge alle fire ting skiftevis med ham for at styrke hans motorik, så han forhåbentligt snart begynder at bevæge sig lidt omkring på egen hånd! Dog har jeg ofte fornemmelsen af, at han keder sig bravt!
Jeg synes det er meget svært at beskæftige ham, når jeg går alene med ham en hel dag. Han gider kun sidde alene og lege i kort tid ad gangen, og bliver sur på hans legetøj, som ser ud til at kede ham voldsomt. Har du nogle forslag til aktiviteter, han kan lave på egen hånd? Jeg ved godt, at det er ganske begrænset, hvad sådan en lille fyr kan lave, men jeg er efterhånden ved at være lidt udkørt over at skulle holde ham beskæftiget i alle hans vågne timer (specielt, når jeg ikke får en pause i løbet af dagen, hvor han tager sig en lang lur!!).
Det blev en lang mail, men håber at du har et par gode ideer til os :o)
Mange hilsner Caroline