Svar: Kost, væske, søvn og aktiviteter
27. august 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Caroline
Det lyder som om at Carl på nuværende tidspunkt fortsat vil have godt af at få en amning midt på dagen og det synes jeg du skal give ham. Det er helt fint at amme ham 3 gange dagligt, men det alder han har. Han skal ikke have tørre bleer og han skal have lov til at få bryst, når du fornemmer at han ligefrem "drikker voldsomt ihærdigt" og endnu ikke mestrer at tage sit behov at en kop.. sådan må det være. Så sørg du for at amme ham morgen, eftermiddag og aften og lad ham så fortsat få vand af kop, så han stille og roligt lærer teknikken.
Det er fint at forsøge med forskellige typer kopper, både variation i størrelse og form, med tud og uden. Alt er tilladt, det vigtigste er at han få væske. Du kan også prøve med en kildevandsflaske, det er nogle børn faktisk meget gode til og synes det er sjovt.
Det gør ikke noget at han ikke spiser så meget til frokost, når han i øvrigt spiser okay om morgenen og om aftenen. Det er rigtig godt at give ham mos ved siden af mad i stykker, netop for at sikre ham et vist indtag. Og det er helt korrekt at han ikke på nuværende tidspunkt skal være i stand til kun at spise mad i stykker. Det kræver rigtig meget energi og træning og han bliver simpelthen ikke mæt nok med den tid han skal bruge på at spise - så både og er det jeg anbefaler - både grød/mos og mad i stykker.
Med hensyn til soverytme, så må det komme an på et forsøg om du skal prøve at stå op kl 6 og starte dagen der. Han vil sandsynligvis sove lidt længere om dagen, men spørgsmålet er om du så ikke også vil trænge til en dagslur... du må prøve dig frem, der er ingen faste regler i den forbindelse:o) Og det er da bestemt et forsøg værd.
Og ja, det lyder bestemt som rent tivoli-land hos jer:o) Det er rigtig svært at aktivere børn i 8-10 måneders alderen, især fordi de i er separationsfasen og har meget svært ved at klare at mor er ude af syne. Det er meget vigtigt at du er inden for synsvidde hele tiden.
Du må gerne sætte ham i en høj stol så han er ved siden af dig, når du laver noget. Her kan han sidde med et stykke agurk eller andet, eller få lov til at sidde med noget af det du arbejder med - lægger du vasketøj sammen eller hænger tøj op, så giv ham en klud, en klemme eller lignende i hænderne. Er du i køkkenet så giv ham noget bagepapir, en grydeske og nogle plastbøtter. Lav evt. en køkkenskuffe til ham, som han kan sidde og pille i, udskift jævnligt, så der er nyt og spændende at kigge på og pille ud af skuffen.
Byggebægre, som kan stables og puttes inden i hinanden er gode til den alder din dreng har nu, store klodser er også godt, puttekasser og her findes mange slags. Der er puttekasser som er meget enkle, hvor man putter i, løfter låg og tager op, men der er også puttekasser hvor man skal putte i, dreje på et håndtag for at tingene falder ned og lukke låget op. Det kan godt fange i lidt længere tid. En stor papkasse med hul i begge ender, som man kan kravle igennem og måske bruge til "borte-tit-leg", et horn at trutte i, en stor fløjte, en tromme at slå på og lave lyde af forskellig slags, trækkedyr eller måske en snurretop..
Det er ofte en god idé at lægge legetøjet lidt væk, så det hele ikke er fremme på en gang. Men at tage en kasse frem en gang imellem, det giver lidt nysgerrighed. Hvis det hele er fremme hele tiden, så kan det hurtigt blive kedeligt:o)
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske