Brev:
Fra vuggen til tremmeseng?
27. august 2007
Alder:
4 mdr.
Fra vuggen til tremmeseng?
Kære Helen,
Emil på 4 mdr. elsker sin vugge. Han har altid været super-nem at lægge til at sove om aftenen. Jeg har gerne ville sidde og vugge ham, men han lader til at være glad for at ligge lidt selv inden han så falder i søvn. Et par gange er jeg måske inde og se til ham, give ham sutten hvis han har tabt den og rette sutte-hygge-kluden osv. Men meget sjældent har jeg måtte sidde ved vuggen indtil han er faldet i søvn. ”Vugge-mekanismen” har han aldrig rigtig haft behov for. Han har åbenbart bare brug for at ligge og være sig selv inden han falder i søvn.
Det er jo bare dejligt ik?
Nu er han så begyndt at vende sig og han falder bedst i søvn, hvis han drejer kroppen helt ud til én af siderne og altså falder i søvn på siden. Jeg behøver dog aldrig at vende eller rette på ham, da han selv triller om på ryggen efter noget tid.
Men lige meget hvor langt ned jeg lægger ham i vuggen, får han på én eller anden måde mast sig helt op i hovedenden og alt i alt virker vuggen mindre og mindre til ham. Den er 90 x 40 cm.
Jeg har arvet en tremmeseng der står i kælderen, bare klar til at blive samlet. Den måler 120 x 60 (Jeg mangler bare at købe en madras. Er der noget specielt man skal tage højde for ved sådan et køb?) Er det mon på tide at lægge ham over i den?
Men der er det der med, at man nødigt skal ændre på noget der egentlig fungerer godt. Derfor skal jeg måske vente? Jeg tænker at jeg kan købe en sengehimmel, som den han har i sin vugge, så trygheden og følelsen af ”omslutning” stadig er der i den anden seng.
Mange hilsner
Trine