Svar: Skemad - 4 mdr.
28. august 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Jonas mor
Det lyder som om at I er kommet rigtig godt igang med skemaden og som om at Jonas er en rigtig sulten lille dreng:o)
Du har fuldstændig ret i at det er vigtigt at Jonas mave fungerer, så han ikke pludselig får ondt og derfor er det også vigtigt at du ikke bare propper ham med mad. Han er endnu ikke i stand til selv at fornemme hvornår han er mæt og hvornår han er sulten og du er nødt til at regulere dette for ham. For at hans mave ikke skal gå helt i stå er det derfor en rigtig god idé at du nu begynder at give ham to gange dagligt og så lidt mindre af gangen.
Det er vigtigt at han fortsat få rigtig meget mælk og skemaden må således ikke endnu begynde at udgøre en amning. Derfor vil det være rigtig godt at du kun giver ham 3/4 dl skemad og så lægger ham til brystet efterfølgende (det er fint med en time efter som nu). Du kan så give ham 3/4 dl. 2 x dagligt efterfulgt af amning. Når dette virker til at fungere så kan du sætte ham yderligere op, så han får 1 dl. x 2 daglig og igen når han begynder at kunne spise 1½ dl af gangen, så begynder du at give ham 3 gange dagligt. Her får han så 1 dl. 3 x dagligt, så der atter er plads til mælken, - det var dog lidt endnu, sandsynligvis ikke før han er 6 måneder gammel:o)
Lige nu er det en god idé at du giver ham grød 2 gange dagligt og du må gerne give ham to forskellige slags grød og også prøve med lidt frugtmos på så han få lidt forskellige smagsoplevelser. Når han bliver 5 måneder så udskifter du det ene grødmåltid med grøntsagsmos.
Sammen med skemaden er det en god idé at give ham lidt vand af en kop, så han også lærer sig denne teknik:o)
Du kan bruge din egen mælk i grøden, det er der nogen som gør i starten for at det ikke skal være så anderledes for barnet at få. Du kan også bruge modermælkserstatning - der er ingen faste regler for dette, det skal du gøre, som du synes passer bedst til jer:o)
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Amning
Formiddag: Amning og puttes til formiddagslur
Frokost: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Ammes og puttes tl middagslur
Eftermiddag: Ammes
Powernapper igen
Aften: Grød, evt. med lidt frugtmos, dette måltid bliver til grøntsagsmos ved 5 måneder, vand af kop.
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes
Nat: Evt. ammes
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske