Svar: Får mit barn mælk nok?
28. august 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Camilla
Umiddelbart lyder det som om at Gabriel er fint dækket ind med mælk fra dig, naturligvis også fordi han jo tager godt fra om natten, - så samlet set får han mælk nok.
Jeg kan ikke helt finde ud af hvordan du arbejder, for ud fra planen så ammer du morgen mellem 6-8, igen mellem 12-13, kl 16 (nogle gange), kl 20-21, kl. 24 og så om natten... Det lyder umiddelbart ikke som om du er væk så meget at han behøver tage andet end bryst? Du skriver at dine timer ligger endten før eller efter kl. 12 og at du derfor ammer ved dette tidspunkt, men at det især er her du godt kunne tænke dig at han tog mme.
Hvis det kun er det ene tidspunkt på dagen, så tænker jeg at han i stedet kan få mos eller grød og drikke vand af en kop, han behøver ikke mme ved siden af din mælk.
Du skriver at han sjældent vil have noget grød om formiddagen, hvilket du selv tillægger natamningen og det tror jeg du har rigtig meget ret i. Hvis du således ønsker at lave om på den rutine, så er du nødt til ikke at amme så meget om natten. På den anden side, så fungerer jeres dag jo godt og han spiser masser af grød og mos - det er så bare på andet tidspunkt. Det du således skal gøre op med dig selv er hvorvidt du synes I har en god ordning eller om du gerne vil ændre tiderne, - mere for din egen skyld?
En plan som følger din lidt ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og står op kl. 7-8 når han vågner igen.
Formiddag 9: Havregrød eller lignende, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Sover sover sin første lur derefter, sover mellem 45 minutter og 1½ time
Frokost 12: Grøntsagsmos og begynde med lidt kogt kød og fisk i mosen, vand af kop.
Herefter ammer du ham så og det må du gerne fortsætte med, men han kan også tilbydes flaske eller helt springe over og blive puttet uden mælk.
Puttes til middagslur igen omkring kl. 13 og sover igen mellem 45 minutter til 1½ time afhængig af hvor meget han har sovet om formiddagen
Eftermiddag 15-16: Du kan amme, hvis du her hjemme og ellers må han få lidt grød eller mos, hvis han virker sulten. Det kan også være at han på dette tidspunkt vil være mere interesseret i en flaske, men igen er flaske ikke noget han behøver, og slet ikke hvis du er hjemme og kan amme
Powernapper evt. 30 minutter
Aften 18: Grøntsagsmos med kød/fisk eller grød - det afhænger af hvad han har fået i løbet af dagen, evt. lidt frugtmos som dessert og vand af kop.
Ammes og puttes til natten mellem 20.00 og 21.00
Sen aften kl 24.00: Ammes igen
Nat: Begynder evt. at kunne springe amning over mellem kl. 24 og 06.
Det du skal være opmærksom på her er naturligvis om han har fået det antal amninger han har behov for i løbet af dagen. Umiddelbart vil han altså godt kunne klare sig uden amning til frokost, hvis du ikke er hjemme, og vil sandsynligvis også kunne klare sig om natten. Man skal dog medtænke at det jo også kan handle om tryghed og behov for at være dig nær, fordi han nu ikke ser dig i timer i løbet af dagen - det kan godt være årsagen til at han spiser så meget ved brystet, når I er sammen og det er jo helt okay. Det har I jo begge brug for. Og ser man på hans øvrige indtag er dette jo som sagt fint nok.
Jeg håber du kan bruge mine overvejelser, som sagt er det svært for mig at gennemskue helt hvordan du arbejder og hvornår du ammer i forhold til dette, - om du hele tiden kører frem og tilbage osv... det er jo også hårdt for dig. Hvis du beslutter dig for at blive på skolen og ikke komme så meget hjem, så må Gabriel få tilbuddet om en flaske og tager han ikke dette, ja så lyder det som om han er fint i stand til at regulere sit behov hos dig. Så som det ser ud lige nu så ja, Gabriel får fint med mælk hos dig:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske