Brev:
Meget urolig nattesøvn - 9 mdr.
28. august 2007
Alder:
9 mdr.
Meget urolig nattesøvn - 9 mdr.
Kære Helen
Dejlige Sebastian på knap ni måneder har gennem den sidste måneds tid udviklet et uheldigt sovemønster. Fra han var to måneder gammel har han faktisk sovet igennem uden mad. Jeg skylder at sige, at han er 75 cm og vejer 11,5 kg, så vi har aldrig været så bekymret for 'at fylde på ham' om natten.
Meeeen...for cirka halvanden måned siden begyndte han at vågne (eller rettere græde og vil have sut, for han er ikke rigtig vågen) klokken 5 om morgenen og så ellers hver halve time frem til 7-halvotte, hvor han vågner rigtigt. Vi mener ikke det er sult, idet han ikke tager så meget af flasken, han får tilbudt, når han vågner. Vi har også prøvet at give ham mad allerede klokken fem, men han tager næsten intet.
Nå, men nu har det udviklet sig til, at hans afbrudte søvn starter allerede ved midnatstid, således at det ikke er usædvanligt, at han er vågen 5-10 gange om natten. Ja, jeg er altså ved at blive meget udkørt. Jeg har læst, hvad du skriver om vanebetinge søvnafbrydelse og tror måske, dette er tilfældet. Han vil have sutten, når han græder. Vi har prøvet at lade ham klare det selv, men det udvikler sig bare til mere og mere gråd.
Han spiser fint og hans dag ser nogenlunde således ud:
7-halvotte: Flaske (ca. 170 ml)
9.30: Havregrød med frugt
10.11.30 - sover
12.00 - frokost. Rugbrød med div fisk, leverpostej, rester fra aftensmad osv
14.30 - grød eller A38
15-16 - sover
16.30 - flaske (200 ml)
18.30 - aftensmad, mest vores - men har lidt problemer med grønsager
20.00 - godnat med flaske (spiser meget forskelligt her - mellem 50 -180 ml)
Han skal starte i dagpleje den 1. september og jeg snart på arbejde. Jeg er smådesperat med fremsigt på vores nuværende natteroderi.
Sebastian er ellers superglad dreng med masser af temperament og sprog. Motorisk har han altid været lidt langsom - kravler ikke men er netop begyndt at møve sig en del rundt på gulvet. Sidder fint. Møfler også meget om natten, vender sig om på maven og kan ikke finde ro.
Kære Helen, håber du har et par gode råd eller forklarende ord. På forhånd tak.
Venlig hilsen
Charlotte