Brev:
Kort og urolig søvn
28. august 2007
Alder:
3 mdr.
Kort og urolig søvn
Hej
Vi har den skønneste datter på 14 uger. Hun er generelt glad, opmærksom og trives. Hun havde lidt kolik i anden levemåned, men har ellers "fungeret fint" hele vejen igennem.
Jeg ammer hende fuldt, jeg har mælk nok og hun tager på som hun skal. Det har hele tiden været forholdsvis ofte - ca. hver anden time. I starten både dag og nat, i en periode omkring 9-11 uge kunne hun trække den længere om natten (3-4 timer) men vi er nu igen nede på hver anden time døgnet rundt. Hun har generelt sovet korte lure - sjældent mere end 45 min - i løbet af dagen.
Hun bliver gerne puttet ved 21 tiden og er så i seng - med mad hver anden time - til ved 8 tiden næste morgen.
Som sagt trives min datter, og ovenstående fungerer OK - men efter 3 måneder er jeg ved at være lidt slidt af et program der rummer meget lidt plads til søvn og afslapning for mig.
De sidste 14 dage er det så blevet endnu sværere og jeg er meget træt og har brug for et råd til at hjælpe både min datter og jeg selv til mere søvn.
Hun sover nu MEGET uroligt om natten. Hun græder ikke, men "grynter", "klynker" og ligger meget uroligt med arme og ben og sparker dynen af sig. Hun knytter hænderne og tager dem meget op til ansigtet. Det holder selvfølgelig mig vågen.
Jeg er i tvivl om hvor vågen hun er, men det er tydeligt at hun ikke sover tungt, og hun virker også mere træt om dagen end tidligere - dog uden at det medfører længere lure i løbet af dagen!
I starten var det kun de tidlige morgentimer - fra ca kl 4 - at hun lå uroligt, og vi kunne "klare det" ved at have hende liggende imellem os (hun ligger ellers i sin lift i en tremmeseng lige ved siden af vores seng) eller på maven af en os.
Samme strategi kunne vi i sidste uge også bruge tidligere på natten - men ikke mere end at hun stadig jævnligt havde urolige perioder. De seneste nætter har det ikke hjulpet meget, når vi har taget hende op i vores seng. Nu ligger hun uroligt næsten hele tiden.
Jeg prøver at få hende til at falde til ro ved at amme hende om natten - "grynte lydene" kan minde om madsignal - men det hjælper ikke hver gang. Det der virker bedst - når noget virker - er at hun knuger vores fingre.
For at hjælpe hende til at sove - både om aftenen og i løbet af dagen - har vi nu prøvet rigtig mange ting: Barnevognsture, Gynge til liften, Klassisk musik, Hjerte- og livmoder lyde fra CD, Godnatsange, holde hånd, ae kind, svøbe og putte etc. Jeg har både prøvet at "tanke op" ved at amme ofte om aftenen, amme hende "i søvn" hvor hun får lov at falde til ro ved mit bryst og vi har også prøvet spise-lege-sove rutinen.
Det KAN måske lyde som om vi skrifter strategi hver dag og det skulle forvirre hende, men vi mener at vi prøver os frem i et roligt og fornuftigt tempo.
Faktum er, at hun stadig sjældent sover mere end 45 minutter ad gangen og altså nu heller ikke om natten. Vi har talt døgn hvor hun er helt nede på 9-10 timers søvn - og langt de fleste får hun ikke mere end max 11-12 timer.
Jeg er MEGET træt. Jeg vil gøre alt for at hjælpe min datter med søvnen, men jeg har også brug for en strategi, der gør, at jeg kan hænge sammen. Samtidig er jeg naturligvis også bekymret for min datter, da søvn jo er vigtigt for hendes udvikling.
Hvad kan du råde os til?
Kan vi hjælpe ved at give hende flaske, så hun får "tungere" mad? I såfald hvornår og hvor meget?
Hvordan får vi hende "ned i den dybe søvn"?
Hvad gør vi, når hun ligger så uroligt om natten?
Hvordan får JEG noget mere hvile? - dag eller nat!
Jeg håber MEGET at du kan hjælpe og glæder mig til dit svar.
Kærlig hilsen
Sofies mor