Svar: Kort og urolig søvn
28. august 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Sofies mor
Det lyder som en meget vågen og aktiv lille pige I har fået jer der, med god opmærksomhed på livet. Det er jo dejligt at hun er nysgerrig og gerne følger med i alt, men det er naturligvis svært, når det går så meget ud over søvnen at du efterhånden synes det er svært at følge med og have overskud.
Du har naturligvis ret i at din datter burde kunne sove mere end 9-10 timer i døgnet og at dette også er vigtigt. Det er en svær balance, for nogle gange så bliver man som forældre så fokuserede på at barnet SKAL sove, at barnet slet ikke sover. Det hjælper ofte med faste rutiner og ritualer, kigge på klokken osv. men nogle gange så hjælper det ingen ting og det eneste man får ud af det er forældre som traver op og ned at vejen, gynger barnet lystigt, synger så længe at det tilsidst bliver anstrengende... og barnet sover ikke. Det er utroligt opslidende og jeg kan godt forstå at du er træt. I har jo stort set prøvet alt uden effekt:o)
Du stiller nogle spørgsmål som jeg vil prøve at besvare så godt jeg kan:o) Så må du vurdere, hvad du kan bruge og selv vælge lidt til og fra.
Det første du spørger om er om det vil hjælpe at give hende en flaske. Det hjælper nogle gange. Du ammer rigtig meget og har gjort det hele tiden og umiddelbart lyder det som at jeres lille Sofie trives med amning. Men du skal også kunne følge med og have det godt med det.
Man kan sige at fordelen ved at give erstatning er at det ofte mætter lidt mere end modermælk, børn der får flasker spiser derfor ikke så hyppigt, som børn der ammes. Derudover har flasken den fordel at far kan give det og det kan således fritage mor lidt og give plads til lidt ro for dig, at du måske får mulighed for at sove lidt mere...
Med den alder jeres datter har nu og den glæde hun har ved brystet, så tænker jeg umiddelbart at det godt vil kunne lade sig gøre at give hende en flaske 1 gang dagligt og stadig bibeholde amningen. Hvis I alligevel har den holdning at det ville være rart at hun kunne tage en flaske på et eller andet tidspunkt, så er det fint at introducere den nu. Hvis I introducerer den meget senere, så kan I risikere at hun helt afviser den og kun vil have brystet...
Nu ved jeg ikke om I har noget allergi i familien, om en af jer forældre har haft børneeksem, astma eller har en kendt fødevareallergi. Hvis dette er tilfældet så er det tilrådeligt at amme fuldt ud til jeres datter er blevet 4 måneder og først derefter forsøge med erstatning.
Fra 4 måneders alderen kan I så vælge den type erstatning som tiltaler jer bedst, når det skal gives som tilskud til amningen er der ingen problemer i forhold til valg. I kan sågar forsøge med vælling, for at se om det vil have en god effekt. Dog må hun max få 2 flasker vælling (400ml) dagligt i alderen 4-6 måneder. Hvor meget I skal give afhænger helt af hvad jeres datter viser tegn på at kunne indtage. Prøv i første omgang med 100ml og se om hun spiser dette. Kan hun spise mere, så får hun naturligvis det.
Hvis I vælger at forsøge med en flaske modermælkserstatning eller vælling, så tænker jeg at det måske vil være en god idé at gøre dette til natten. At du ammer om aftenen, når hun puttes som du plejer og hvis hun så vågner og har behov for mere sen aften kl. 23, så kan far give en flaske her. På den måde bliver hun fyldt godt op til natten og kan så forhåbentlig sove til kl. er måske 04 og du kan få nogle sammenhængende nattetimer.
Du spørger også hvordan du får hende ned i den dybe søvn og det bedste du kan gøre her er at stå parat, når du ved at hun efter 45 minutter forsøger at røre på sig. Nogle gange er det nok med en beroligende hånd eller finger, andre gange er det bedre at tage hende op og lade hende amme kortvarigt hos dig, så hun via amningen kommer videre i søvnen og så stille og roligt fjerne hende fra brystet og putte hende igen.
Det kan være en rigtig god idé at holde hende svøbt imens du ammer hende, så hun ikke oplever at komme ud af din favn. Svøbet skal være med til at give hende tryghed og følelsen af fortsat at være omsluttet - men det vil være af et klæde og ikke af dine arme. Amning i svøb er ofte en god måde at få hende videre i søvnen på.
En sut og en sutteklud ved ansigtet og også en god måde at komme videre i søvnen på, igen kræver det at du står parat efter de 45 minutter og giver hende dette inden hun vågner for meget op.
Derudover tænker jeg at det er rigtig vigtigt at du sørger for at din datter spiser godt og effektivt, hver gang hun ammer. Hvis du ammer hver 2 time døgnet rundt, så lyder det lidt som om hun har lært sig at sjatspise - altså lige tager den mængde hun har behov for, for at klare sig, men heller ikke mere. Tilgengælde gør hun det så hyppigt.
Det er vigtigt at hun tager godt fra hver gang og det vil være en god idé, hvis du kunne prøve at få hende til at spise fra begge bryster under en amning. Start med at lægge til på den ene side, lade hende spise sig færdig der, skifte hende så hun vågner lidt op til dåd og give hende modsatte side - lidt ligesom du gjorde i starten. På den måde får hun ekstra mælk i maven og maven vender sig til at skulle rumme lidt større mængder... tanken er at få skabt den fornemmelse du keder fra dig selv, når du til jul har overspist, så trænger du til at hvile dig på sofaen, du bliver træt og tung.
I takt med at hun måske får en flaske til natten, begynder med lidt skemad osv. så vil I kunne give hende mere og mere af denne fornemmelse og hun vil lære at rumme lidt større mængder af gange i sin mave.
Det er normalt at børn i den alder sover uroligt om natten og I kan her overveje om det er fordi hun drømmer eller måske fordi hun bruger sin krop mere motorisk. Hvis hun drømmer, så vil hun nogle gange have behov for en beroligende hånd og jeres finger at holde i, at føle sig tæt og omsluttet. Hvis det derimod er motorisk uro, så hjælper det nogle gange at svøbe hende og holde hende tæt, men andre gange så hjælper det faktisk at 'pakke hende ud':o)
Måske det derfor vil hjælpe hende om natten, hvis I begyndte at tage hende ud af liften og lod hende ligge i sin seng. Så har hun mere plads at bevæge sig på. I kunne overveje om hendes seng kunne sættes helt op til jeres, fjerne siden, så jeres madrasser støder op mod hinanden. Så kan I ligge i hver jeres seng og du vil stadig kunne give hende en finger at holde i en gang imellem, når hun har behov for det, eller måske kommer over til at et stille "syyy" eller "sååå" bliver det som får hende videre i søvnen.
Om dagen må du også prøve at lægge dig med hende i jeres seng og amme hende liggende, så du også der får lidt søvn. Sikre dig at hun ikke kan trille ned og komme til skade og så må I sove sammen. Om natten vil en flaske måske hjælpe om ikke andet så fordi at du kan amme kl. 20, gå i seng kl. 21, far kan give flasken kl 23-24 og du kan så amme igen kl. 04... 6-7 timers søvn til dig - lyder det som en drøm?
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske