Brev:
Temperament og madbehov
28. august 2007
Alder:
8 mdr.
Temperament og madbehov
Hej Helen.
Er kommet lidt i vildrede..... Har en dejlig lille knægt på snart 9 mdr. Han er vist som han skal være sådan rent udviklingsmæssigt - nysgerrig, rejser sig ved møblerne og propper alt i munden, særligt det der ikke skal i munden:)
Sagen er den, at han har et forfærdeligt temperament. Det er sådan set ok, men han bliver bare så stik tosset over ingenting. Han går helt amok når han skal ligge på ryggen på puslebordet, han hidser sig op når han skal sidde på numsen i hans højestol eller have tøj på.
Tager man, selv på den venligste måde, noget fra ham som han ikke må lege med kaster han sig dramatisk tilbage i et skrig.
Det skal lige siges, at hverken hans far eller jeg ejer det der ligner temperament, så hvor han har det fra må guderne vide.
Hvad stiller jeg op? Ignorere ham når han er sådan? Sige Nej på en bestemt måde? Tage ham op og trøste ham?
Han sover endnu ikke igennem om natten. Normalt vågner han nogle gange for at få sin sut og kommer af den grund over til os, når vi går i seng. Så kan jeg næsten uden at vågne give ham sutten.
Inden for den sidste måned er vi stoppet med at give ham flaske om natten og i stedet tilbudt ham én når vi gik i seng. Det har som sådan fungeret fint, men inden for den sidste uge er han begyndt at vågne ved to tiden - skrigende og sulten tror jeg. Jeg har givet mig hver gang og tilbudt ham en flaske. Han spiser halvdelen og sover så resten af natten uden problemer. Er det for dumt af mig, at jeg overgiver mig????
Har selv tænkt på, om det kan være fordi han ikke for nok at spise i løbet af dagen.
Han har den dårligste tålmodighed hvad angår spisning. Han spiser nogle mundfulde og så gider han ikke sidde i stolen længere, han gør alt hvad han kan for at komme op af den:) og vil ikke åbne munden - Så tager jeg ham op og prøver igen lidt senere, hvor så det samme som regel sker.
Skal jeg være lidt mere bestemt overfor ham???
Sådan ser en dag nogenlunde ud p.t:
- Vågner ved 7:00 tiden.
- Står op og får noget havregrød eller ymer med rugbrød - spiser ca 1/4-1/2 portion.
8:30 ca sover en formiddagslur som kan vare fra tre kvarter til to timer - lidt efter nattesøvnen.
- Får en rugbrødsmad med leverpostej, smøreost eller makrel - spiser ca 1/4.
leger lidt, eller vi går en tur og spiser der resten.
- Får tilbudt banan og andet frugt, som han spiser.
- Sover en middagslur i en go time som regel.
- Får evt en rugbød mere og så sent aftensmad (kl seks) Eller får aftensmad - gerne noget grønt og noget kød, kl ca fem og ved seks tiden noget grød at en slags.
- Kommer i seng et sted mellem syv og otte, alt efter om han har sovet om eftermiddagen. Vi har et udmærket putteritual, hvor han får sin flaske og er rimelig nem at få til at sove.
- Ved 23 tiden får han endnu en flaske - har et par gange givet vælling fremfor MME.
Når jeg selv ser på denne opstilling falder det mig ind, at jeg ikke har givet ham eftermiddagsflaske - det bør jeg vel gøre? Har gjort det indtil fornylig.
Han drikker en del vand i løbet af dagen, vil helst ikke have mælk i kop.
Han er det skønneste barn, så glad og nysgerrig. Elsker at lege og især når det er lidt vildt er han ved at dø af grin.
Han kan bare hidse sig sådan op og bliver så vred når tingene går ham lidt imod. Jeg ønsker absolut ikke at lave om på ham, bare at gøre det lidt nemmere for os alle:)
De venligste hilsner
Karla