Svar: Temperament og madbehov
28. august 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Karla
Jeres lille vildbasse af en dreng, lyder fuldstændig aldersvarende og selvom det er hårdt, så prøv at nyde, hvordan han viser jer sin selvstændighed og at han er sin egen person.
Det er ofte i 8-10 måneders alderen at man rigtigt oplever barnets selvstændighed og temperament. Man kan som forældre stå helt paralyseret og bare kigge på ens lille skat og tænke 'hvad i alverden foregår der, hvem er den lille dreng' fordi han simpelthen kan blive så gal og ked af det, som man ikke har set det før.
Det hører alderen til og selvom det kan virke hårdt, så er det jo egenlig et godt tegn, at han er ved at udvikle mere selvstændighed. Det handler bla om at han nu godt ved at der er forskel på mor og mad f.eks. eller at han ved at lukke munden sammen for skeen får skabt en opmærksomhed omkring sig selv - og hvem vil ikke gerne være i centrum? :o)
Med nogle ting er vi forældre nødt til at sætte nogle grænser, vi har nogle regler, som skal følges fordi vi som voksne ved bedst. Når du sætter grænser for ham, så vil du naturligvis opleve at han bliver rigtigt ked af det og at det er rigtig svært ikke at få det man gerne vil have. Men det at han bliver frustreret er også en følelse som han skal lære at tackle og det kommer stille og roligt.
Med den alder han har nu, så er det meget vigtigt at du nogle gange indgår kompromiser. Det er rigtig vigtigt ikke at skabe kampe om almindelige små ting. Det er helt alderssvarende at han ikke vil ligge på puslebordet og derfor kan et kompromis være at han i en periode får buksebleer på og står på gulvet, når han skiftes. Hvis det er en tisseble, så behøver du ikke vaske ham hver gang han skal have skiftet ble, så tag den våde ble af og en ny tør på og så videre i legen. Er det en ble med afføring, så er han naturligvis nødt til at ligge på puslebordet og han skal vaskes ordentligt - og det skal han, også selvom han bliver frustreret, så skal han fordi du bla. her ved bedst.
Når du tager noget fra ham, som han ikke må lege med, så kan det på samme måde være en god idé at give ham noget andet. "Du kan ikke få det her, men du kan få den her i stedet for" - så kan han tage imod eller lade være... det går nogle gange og andre gange vil han også blive sur over det og sådan må det så være. Det bedste du kan gøre i denne forbindelse er at fortælle ham at du forstår ham.
Det gør du ved at sætte ord på: "Du bliver bare så sur lille skat" eller "du bliver så ked af det", så han føler sig lyttet til og ved at du gerne vil ham og have at han har det godt. Det får ham til at slappe af og er således måden at gå frem og ikke som nogen gør sige: "hold så op med at være så hysterisk" eller "så må du sidde der til du kan opføre dig ordentligt".. det forstår han slet ikke og har på ingen måde brug for. Det vigtigste for din lille dreng er at du forstår ham og viser at du gerne vil hjælpe ham - både når han er glad, ked af det, sur, sjov, hidsig osv.
Hvis han piller ved noget som han ikke må, så husker han bedst hvis du sammen med dit nej flytter ham. Det vil sige at hvis han kravler hen og piller i DVD-maskinen, så siger du nej og flytter ham samtidig væk derfra. Det betyder ikke at han ikke vil kravle derhen og gøre det igen og igen og igen og igen, men stille og roligt, så vil han begynde at huske at det var nej, og han vil kigge på dig, afventende - hvad gør mor nu. Hans nysgerrighed og trangen til at udforske er stadig stor så derfor vil han gøre det igen, men stille og roligt vil han huske det og lade være... det tager tid og kræver stor tålmodighed fra din side:o)
Nogle gange skal han tages op og trøstes, andre gange er det bedre at du bare sætter dig ved siden af ham, atter andre gange må du give et alternativ. Det afhænger helt af situationen, men at ignorere ham når han er vred eller ked af det er som at puste til ilden og det gør kun tingene værre. Det vigtigste er at han lærer at du lytter og gerne vil hjælpe.
Med hensyn til madplanen, så tænker jeg at han får alt for meget tyggemad og for lidt mad, der er moset. Det kan godt være at han er god til at tygge, men han har forsat behov for at få lidt mos og grød som mætter lidt mere. Han bruger stadig forholdsvis meget tid på at tygge sig igennem 1/4 rugbrød og når simpelthen ikke at blive mæt nok. Derfor skal han have grøntsagsmos ved siden af.
Forøvrigt lige en vigtig ting - han må ikke få ymer på grund af proteinindholdet. Ingen ymer, ylette og kvark før 1 års alderen. I stedet kan du give ham tykmælk, A38 eller yoghurt naturel med 3.5% fedt... :o)
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød eller flerkornsgrød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Formiddag 8:30-9: ½ bolle med lidt smør, ½ banan, vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og derudover rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg. Tilbehør fra aftensmaden som lidt frikadelle eller godt kogte pastaskruer.
Puttes til middagslur, evt. med en flaske mme. Det kommer an på hvor meget han når op på mængdemæssigt i løbet af aftenen. Han skal fortsat have 400-500ml mme dagligt. Hvis han har fået tidlig morgen flaske f.eks. kl. 06, så kan denne inden middagslur springes over.
Eftermiddag 15-16: ½ bolle med smør, lidt ost, ½ banan eller anden frisk frugt, en lille portion tykmælk med frugtmos, friske bær eller rugbrødsdrys, Vand af kop. Det kunne også være en portion grød her, hvis du har indtryk af at det en gang imellem kunne mætte ham lidt mere
Aften 18: Mere og mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slags, grøntsagsmos - f.eks. kartofler moset med sovs og tilbehør af mad i stykker. Vand af kop og evt. lidt frugtmos med mælk på til dessert.
Puttes til natten kl. ca 20 med en flaske vælling eller modermælkserstatning
Sen aften 23: Flaske med vælling eller mme.
Nat 24-06: Så vidt muligt ikke noget, evt. flaske tidlig morgen kl. 06, men igen kan denne også spille ind på hans indtag og lyst til morgenmad, derfor kan det være bedre at give flaske inden middagsluren, efter at han har spist frokost.
Du skal regne med at han har brug for ca 3 flasker dagligt og at de tilsammen vil kunne give ham 400-500ml mme, som vil dække hans behov for jern og mineraler. Først i 9-10 måneders alderen kan du overveje at skrue flaskeindtaget yderligere ned til 2, igen skal han dog frem mod 12 måneders alderen fortsat have 400ml for at være dækket.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske