Svar: Dårlig mave - 7 mdr.
28. august 2007
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Ja det lyder da som om at lillepigen har fået problemer med maven :o(
Det vil være rigtig godt at du giver hende havregrød og at du holder en pause med øllebrøden. Du kan evt. forsøge at rive lidt æble og komme i havregrøden, da reven æble er godt, når man har lidt tynd mave. Det kan godt være at hun ikke er parat til øllebrød og det betyder ikke noget.
Prøv også med de lidt mildere grøntsager som kartoffel, gulerod og lignende og hold lidt igen med kåltyperne i øjeblikket.
Banan kan også virke også lidt stoppende, så bananmos vil også være godt i disse dage. Du kan evt. blande det med lidt A38, da lidt acidophilus også er godt for balancen i mave og tarm, men ikke for meget, da hun ikke er ældre end hun er. Du kan også bruge reven æble i lidt A38.
Hvis du giver hende vand, så kog det først, da kogt vand også virker positivt på mave-tarm-systemet. Kog også det vand du bruger til erstatning inden du blander pulver og vand.
Giv hende brød at gnave i, f.eks. en tvebak eller lignende.
Hvis du stadig ammer om morgenen, så bibehold endelig denne.
Du skal være opmærksom på om hun kan få lidt svampeinfektion i bleområdet - det skal behandles med brentan babypasta, som du kan købe i håndkøb. Svamp er rødt udslæt, røde knopper der sidder lidt i plamager, det virker fugtigt.
Det kan også være at hun er helt hudløs nu og næsten har små sår eller rifter. Så kan det være godt at bruge Inotyol salve - den købes også i håndkøb på apoteket og bruges som en kur.
Et gammelt husmoderråd er kogtvandsklude. Du skal finde nogle gamle bomuldsklude, som er godt forvasket, og klippe dem i små stykker, som passer til det røde område på din datters balder. Det kan f.eks. være et gammelt lagen, du klipper i stykker sådan ca 6x10cm.
Kludene kommer du ned i vand, som du har kogt og afkølet. Du kan godt bruge kludene, hvis vandet er lunkent. En opvredet klud lægges på det røde område af huden inde i bleen. Kludene fjernes ved hvert bleskift og ny lægges på.
Hvis man bruger kogtvandsklude, skal der ikke også bruges creme. Det er enten eller. Kludene er rene og holder syren fra afføring og urin væk, men der er ikke nogen "medicinsk" virkning af det. Hos nogle børn har det dog alligevel en effekt, og det er da et forsøg værd.
Hvis din datter vedbliver at have diarré så synes jeg du skal kontakte jeres læge. Det skal du naturligvis også hvis hun får feber eller på anden måde virker påvirket af det:o)
Rigtig god bedring med hende.
Med hensyn til hendes vægt og højde, så prøv at gå ind i livets bog, som du finder i medlemsklubben. Her kan du se hvordan hun ligger i forhold til de nyeste kurver fra WHO.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske