Svar: Hysterisk ved flaskespisning
28. august 2007
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Tillykke med den lille dreng og dejligt at høre at han trives så godt med flasken:o)
Det er sådan at børn der får flaske ofte spiser lidt mere end børn der får bryst, mælken kommer lidt lettere til dem og de får ofte derfor lidt mere.
Til gengæld så spiser børn der får flaske ofte ikke så hyppigt, og tager således lidt større mængder af gangen. Mælken mætter også mere, så på den måde så er deres spisemønster lidt anderledes.
Børn der får flaske skal have lov til at være selvregulerende ligesom børn der får bryst. De skal således have mad, når de er sultne - men naturligvis heller ikke overfodres:o) Det lyder dog ikke som om at I er nået dertil endnu...tværtimod. Jeres dreng er sulten og han skal have lidt mere mad:o)
Netop omkring 5 ugers alderen har børn det der hedder appetitspring, hvor de græder mere, er mere urolige og gerne vil spise hele tiden. Sådan er de fordi det er sådan de viser at de har behov for lidt mere mad og det er helt normalt.
En tommelfingerregel lyder at børn skal have ca 1/6 af deres vægt i døgnet, nogen spiser lidt mere, andre lidt mindre. Hvis vi siger at jeres dreng vejer mellem 4800-5000g så vil hans døgnbehov være mellem 800-850 ml. Hvis vi siger at han skal spise ca hver 4 time, hvilket svarer til at han spiser ca 6 gange i døgnet, så skal han have mellem 130-140ml hver gang. Der er derfor ikke noget at sige til at han er sulten, hvis I kun giver ham 60-70ml - han kan spise og bør få det dobbelte.
Så det bedste I kan gøre nu er at sætte hans behov op og give ham mere mad hver gang, så bliver han sikkert glad og rolig igen :o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske