Brev:
Nægter fast føde
29. august 2007
Alder:
8 mdr.
Nægter fast føde
Kære Helen
Vi har gennem et stykke tid haft et problem med vores datter. Hun er begyndt at afvise den skemad vi tilbyder hende. Hun begyndt allerede som 4 mdr. gammel at få grød. Hun har altid haft utrolig stor appetit og kunne sagtens spise næsten 2 dl. grød/mos til hendes hovedmåltider. For ca. 1 mdr. siden blev vi nødt til at stoppe med at amme, pga. min kone blev syg, og er gået over til MME, som nu går fint, efter lidt startproblemer.
For ca. 2-3 uger siden begyndte hun dog at afvise skemaden og kun spise meget meget lidt, ca. 3 teskefulde. Vi har forsøgt mange former for grød, grøntsagsmos og vores mad, alt uden held.
Vi har tidligere haft skrevet til dig, og dine råd har også virket, men dog kun kortvarigt, hvorefter hun er gået tilbage til hendes gamle mønster, hvor hun igen afviser fast føde. Hun er til gengæld blevet meget glad for flasken!
Hendes dagsprogram ser således ud:
05.30 Vågner, virker dog stadig træt, er meget sulten men kan ikke sove igen efter flasken.
06.00 150 ml. MME
08.00 Havregrød lavet på 150 ml. MME og ½dl. Havregryn blandet m. frugtmos., vand af kop. Spiser 3-6 teskefulde, hvor hun før har spist ½-1 portion!
09.00 100 ml. MME
09.15-11.00 Formiddagslur
11.30 Frokost, bondebrød m. leverpostej/smøreost, agurgestave, frugtstave, ostehapser, avocadostykker, evt. lidt æg, vand af kop. Her spiser hun OK.
13.30 100 ml. MME
14.00-15.30/16.00 Eftermiddagslur
16.00 3-kornsgrød m. frugtmos (hvis hun vågner tidligt), eller 100 ml. MME
18.30 Grøntsagsmos (kartoffelmos, gulerodmos, ærtemos, blomkål, broccoli – ja alt!) blandet med sovs, kød/fisk, små stykker flået cherrytomat, og tilbydes også vores mad skåret i små stykker, frugtmos til dessert (som hun spiser med STOR glæde), vand af kop. Spiser MEGET lidt og klynker under hele måltidet.
19.30 Puttes til natten i eget værelse, hvor hun tilbydes så meget MME hun vil have; mellem 100-150 ml. Falder i søvn med det samme  Sover nu som regel til næste morgen, så her er vi meget heldige!
I løbet af dagen er hun meget glad pige og sover fint om natten. Hun vejer 9,7 kg, så vægten er stadig ok. Hun vågner dog kl. 5.30, hvilket vi tror er fordi, hun ikke har spist nok mad i løbet af dagen og derfor er sulten.
Hendes hovedmåltider er efterhånden et stort problem (især aftenmåltidet). Hun vil kun spise få skefulde, hvis nogen overhovedet og er meget mistroisk overfor skeen, selvom vi har prøvet forskellige skeer, gafler og sågar fingrene!. Hun er meget ked af det, selvom vi forsøger at gøre spisningen så hyggelig som mulig med masser af ”underholding”.
Vi håber at det ”bare” er en fase hun skal igennem?, men er selvfølgelige nervøse for om hun får den mængde næring hun har brug for. Vi synes, at vi gør utroligt meget for at tilfredsstille den ”kræsne” unge dame med mange forskellige typer mad samt konsistenser, men ingen synes at falde i god smag.
Kan vi stole på, at hun selv ’regulerer’ sit madindtag, så længe hun er glad og tilfreds?
Kan vi have givet hende for meget frugtmos og derved gjort at hun kun vil have det ”gode” og ikke det kedelige grøntsagsmos, grød og andre ting som ikke smager sødt?
På forhånd tak
Bekymret far