Svar: Nægter fast føde
29. august 2007
Alder:
8 mdr.
Kære bekymrede far
Først vil jeg lige sige at det er rigtig dejligt at høre at I nu får jeres nattesøvn og at jeres datter også er blevet glad for flasken:o)
Herfra hvor jeg sidder, har jeg jo mulighed for at se tingene udefra, hvilket jo nogle gange er en stor fordel:o) Og når jeg ser på hvordan jeres datter sover, så kan jeg godt forstå at hun vågner tidligt om morgenen og ikke virker til at have behov for at sove mere der.
Når hun sover om natten, så sover hun fra ca 19.30 til 5.30 svarende til 10 timer. Om dagen sover hun knap 2 timer om formiddagen og 1½-2 timer om eftermiddagen, altså sammenlagt 3½-4 timer i løbet af dagen - ialt 13½-14 timer i døgnet. Dette er meget fint i forhold til hendes alder og svarer nogenlunde til hvordan børn i den alder sover i gennemsnit.
Hvis I således gerne vil have hende til at sove mere om natten, så hun der måske sov en time mere, så er I nødt til at korte hendes dagslure ned, så hun om dagen måske kun sover 2½ time sammenlagt og ikke 4... eller alternativet at gå på kompromis med jeres aftener, så hun puttes til senere til natten... :o)
I forhold til hendes alder, så har hun behov for ca 3 flasker dagligt og sammenlagt så hun når op på 400-500ml mme i flaske. Derudover kan hun så må mme i sin grød og det er fint til at dække hendes behov. Det lyder som om hun får, hvad hun har behov for der - altså at hun ikke får for meget, hvilket jo er vigtigt i forhold til lysten til at spise.
Jeres datter har en alder nu, hvor hun gerne må få mere og mere familiemad og derfor meget gerne få det som I spiser, naturligvis i en konsistens som hun kan kapere. Det er stadig vigtigt at give hende både grød og mos, da det giver hende en god mæthed, men hun skal også have mad i stykker og motiveres til at tygge. Det skal dog være en balance og hvis hun om dagen er mere vågne og har overskud til at spise selv, så er det fint at hun gør det der. Hvis hun så om aftenen er træt og synes det er befriende at blive madet mere af jer, så er det også okay.
Jeg mener ikke at hendes lyst til frugtgrød om aftenen hænger sammen med at hun er udspekuleret og har fundet ud af at hvis hun ikke spiser grøntsagsmosen så får hun frugtmos i stedet. Jeg tænker at det hænger sammen med at frugtgrød er let at spise, det smager godt og glider let og dejligt ned i maven. Om aftenen, hvor hun naturligt er mere træt, må I altså gerne bare mose nogle kartofler med noget sovs osv. og så hjælpe hende med at spise det. Ved siden af kan hun så få frikadeller i stykker osv. som hun selv kan sidde lidt med, hvis hun orker det.
Og så har du naturligvis ret i at det også kan være en fase, som hun skal igennem, netop fordi hun nu begynder at finde ud af at hun ved at lukke munden sammen får en reaktion fra sine bekymrede forældre og dermed mere opmærksomhed og det er jo altid dejligt at være centrum for middagsbordet. Det bedste I kan gøre i den forbindelse er derfor at hjælpe hende med at spise når hun er træt og har behov for det og så ellers stille lidt foran hende, som hun selv kan tage og give hende ro til dette. I skal se på hendes indtag over flere dage og så vil I sandsynligvis opdage at der ryger lidt forskelligt ned og det er okay.
Og ja, I må stole på at hun selv regulerer sit madindtag så længe hun er glad og tilfreds og I kan se at hun trives:o)
Håber I kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske