Svar: Aftensmaden løber ud i sandet
29. august 2007
Alder:
8 mdr.
Hej Lene
Du har fuldstændig ret i at det er uhensigtsmæssigt, hvis din dreng slet ikke får kød, fisk og grønt, når han af træthed springer aftensmaden over.
Når han er i dagpleje, så går jeg ud fra at hun sørger for at give ham mad der og at I ikke har nogen indflydelse på, hvad han får at spise til frokost. Men i weekenden har I og jeg tænker at det der vil være helt oplagt at give ham rester fra aftensmaden. Han må meget gerne få kød og grøntsager og I må meget gerne give ham lidt grøntsagsmos til frokost, så han bliver godt mæt af det og så ved siden af tilbyde ham stykker af frikadelle (kød eller fiskedeller), stykker af kylling, medister osv. Så han på den måde får kød og grønt. Pastaskruer kan han også få og har I lavet en risret, som f.eks. boller i karry, så kan han også sagtens få det til frokost en dag.
Derudover så synes jeg det vil være en god idé at du giver ham lidt kød eller grønt, når I kommer hjem om eftermiddagen. Du skriver at han der plejer at få frugt med A38 og jeg tænker at du som føraftensmad, måske godt kunne give ham lidt grøntsagsmos i stedet, eller en frikadelle, eller et stykke rugbrød med leverpostej, sildepostej eller lignende og også grøntsagsmos kan kommes på et stykke rugbrød.. så er der også mere ro ved aftenbordet, velvidende at han jo har fået noget, som er okay i forhold til at han skal have kød, fisk og grønt.
Du har en god pointe i forhold til om I skulle flytte aftensmaden til lidt senere - det kunne man jo godt overveje. Men for at jeres dreng så skal kunne holde sig vågen, så vil det nok være godt at han sover lidt længere lur om eftermiddagen. Altså at han f.eks. ikke blev vækket før kl. 15.
Der er ikke noget at sige til at han er træt, for det første trætter det rigtig meget at være i dagpleje og for det andet, så har han en alder nu, hvor han oplever rigtig meget af verden og mentalt får rigtig mange stimuli, samtidig med at han også fysisk bevæger sig meget rundt. Det er helt forståeligt at han går omkuld den lille dreng:o)
Jeg synes det er okay at I i en periode lader ham sidde lidt hos dig, netop fordi han er i separationsfasen og savner sin mor, har ekstra brug for at være dig nær. Lad ham sidde hos dig og lad ham smage lidt fra din tallerken om aftenen, det er helt okay.
Det er forøvrigt normalt lettere at lære at spise med gaffel end ske - de fleste børn kan godt spise med gaffel inden de er et år, men skeen lærer de først rigtigt at bruge efter 16 måneders alderen... fingrene er dog ofte det bedste og naturligvis skal det også lige prøves af hvordan det føles, når det smatter ud:o)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen Kl. 6: Flaske med mme
Morgen kl. 7.30: Havregrød med frugtmos
Formiddag: kl. 10 Grød af forskellig art eller ½ bolle med ost eller lignende
Frokost kl. 13: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne grøntsagsmos ved siden af og meget gerne rester fra aftensmaden som frikadelle, pastaskruer og lignende.
Eftermiddag 16: Lidt grøntsagsmos med kød og fisk, det kan godt være lavet af rester fra aftensmaden dagen i forvejen. Det kunne også en gang imellem være et glas I køber. I takt med at han bliver bedre til at tygge, så kan det gå over til at være lidt grønt i stykker, kogte ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt og lignende
Aften 17.30-18: Det samme som I spiser, pasta med kødsovs, kartoffelmos og millionbøf, boller i karry, frikadeller og flødekartofler osv. De lidt gammeldags retter er tit en succes hos børnene, får I noget andet en dag, så lad ham selv prøve at spise lidt af det og har han spist mos kl. 16 eller til frokost, så er det som du selv siger "fred med det".
Puttes til natten med en flaske omkring 19-19.30 150-200 ml. mme.
Sen aften 23: Evt. flaske med mme. Det kommer an på hvor meget han når op på i løbet af dagen. Han bør fortsat få mellem 400-500ml mme i flasken og så hvad han ellers spiser og drikker derudover.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske