Svar: Vil ammes i søvn
29. august 2007
Alder:
2 mdr.
Kære frustrerede
Tillykke med din lille pige. Når man kun er 9 uger gammel, så er det helt naturligt at have behov for amning, når hun skal sove eller hjælpes til at falde i søvn. Den bedste måde at få børn til at sove på er ved at amme dem og vugge dem.
Du skriver at du fortryder at du har gjort dette, fordi du nu er bevidst om at det er en dårlig vane. Jeg synes ikke det er en dårlig vane, jeg synes det er omsorgsfuldt og nærværende at gøre det sådan og jeg synes din datter er alt for lille til at blive puttet alene og uden nogen form for beroligelse (bryst/vuggen).
Om hun bliver afhængig af det... tja måske. For nogle børn bliver det en vane at de skal vugges i søvn eller have brystet for at kunne sove, men for andre børn vil det være naturligt, at de i takt med at de bliver større/ældre langsomt lærer at falde i søvn uden at være i favn.
Med den alder din datter har nu, må du godt begynde at indføre lidt faste putteritualer. Det kan være en sut og en sutteklud eller en bestemt sang du nynner, men først fra 4 mdr´s alderen kan du egentlig begynde at indføre mere faste rutiner. Sålænge din datter er så lille som hun er, vil hun have behov for mere eller mindre at styre lidt selv.
Med hensyn til at blive ammet i søvn, så synes jeg altså at dette er helt naturligt og ikke bør blive noget større problem. Langsomt kan du vænne hende fra brystet ved at fjerne vorten fra munden, så hun lærer at falde i søvn uden, denne kontakt. Men så længe hun er under 6 mdr vil hun dog fortsat have behov for natamning og kan derfor ikke klare sig uden brystet natten igennem. Og ej heller uden brystet, når hun skal sove.
Hvis du har brug for at komme ud og være dig selv lidt, hvilket naturligvis er helt okay, så vil den der skal passe din datter, så kunne give en flaske i stedet for brystet. Du kan så overveje om du vil malke din mælk ud, så smagen fortsat er noget hun kender og finder roen ved.
Med hensyn til at blive lagt, så er det altid en god idé at lægge barnet i egen seng, lift, vugge, eller hvad I nu bruger. Det at hun vågner op og lige fornemmer at hun er blevet flyttet, gør at hun lærer at det er der hun skal sove og dermed bliver det på sigt lettere for hende at finde roen, når du med tiden putter hende direkte i sengen.
Hvis du er sikker på at hun ikke er sulten, men har brug for trygheden, så kan du forsøge med en sut, en lille hånd på hendes hoved, holde hende i hånden eller vugge hende blidt imens hun ligger i sengen. Bliver hun ulykkelig skal du naturligvis tage hende op, men måske kan hun på den måde lære at finde roen selv.
Du kan også med fordel prøve at lægge dig med hende og amme liggende. Når hun så sover, så ligger hun ikke i dine arme og sover videre. En times tid efter er hun måske så langt inde i søvnen at hun ikke fornemmer at blive flyttet.
Ellers så er det et spørgsmål om at se på hende, svøb hende, også imens du ammer. Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hold hende svøbt og erstat brystet med en sut. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Det er for mig måde at gøre det på:o) Håber at du er hjulpet lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske