Svar: Kost og mælk - 7 mdr.
29. august 2007
Alder:
7 mdr.
Hej Mette
Tak for dit dejlige brev, det var dejligt at høre at det går bedre og at vi er enige om at børn ikke skal ligge og græde sig i søvn:o)
Først når din dreng er mere end 9 måneder gammel kan komælk begynde at udgøre en større del af hans indtag og indtil han er 12 måneder bør han forsat endten ammes eller få modermælkserstatning.
Med den alder han har nu, så er det dog også vigtigt at han mad tager udgangspunkt i jeres mad og at han således spiser det samme som I andre, naturligvis så i en konsistens, som han kan kapere:o)
Det betyder at hvis du laver kartoffelmos til hele familien, kødsovs, eller anden sovs osv. og bruger fløde eller sødmælk i dette, så kan han få det samme som jer. Det du laver til ham som kun han spiser bør du fortsat bruge modermælkserstatning til, så han ikke får for meget komælk.
Med hensyn til Soyamælk, så bør du ikke give din søn dette. Omkring Soyamælk så skriver sundhedsstyrelsen bl.a.:
Sojadrik, havredrik, risdrik og lignende har intet med mælk at gøre og kan ikke anvendes som modermælkserstatninger eller som fuldgyldige alternativer til komælk". "Sojadrik har nogenlunde samme proteinindhold som komælk, men et langt lavere indhold af mineraler. Desuden er der et højt indhold af fytinsyre, der har negativ effekt på optagelsen af visse mineraler". "Sojadrik beriget med calcium kan gives til veganbørn tidligst fra 2 års alderen, hvis barnet spiser varieret og vokser med tilfredsstillende vægt og højde".
"Havredrik og risdrik indeholder meget lidt protein og har, i modsætning til mælk, ikke noget naturligt indhold af vitaminer og mineraler. Havre- og risdrik beriget med calcium kan tidligst anvendes efter 3 års alderen"
"Kokosmælk indeholder meget mættet fedt og frarådes som drik".
Dette er fra sundhedstyrelsens anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005.
Man kan naturligvis diskutere hvor meget og hvor lidt og man skal jo også gøre op hvad der vægtes i forhold til at I også gerne skulle spise det samme. Men det er i hvert fald vigtigt at du medtænker hvad du laver og hvilken mælk du bruger i madlavningen generelt.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske