Svar: Ulvetimen
29. august 2007
Alder:
19 mdr.
Kære Ellas mor
Det er rigtig dejligt at det går så godt med Ella i dagplejen og hun er jo synligt rigtig glad for at være der. Det er guld værd.
Det er også rigtig rart at du nu har mulighed for at hente og aflevere lidt mere fleksibelt... er du gået fra til barsel? Ellers vil det i hvert fald være muligt at kunne være mere fleksibel i forhold til aflevering og hentning osv. den næste tid. Naturligvis skal det passes ind i forhold til de aktiviteter der er i dagplejen, så det er jo begrænset hvor sent hun kan møde, men det er da en oplagt mulighed at give hende lidt kortere dage, især når I også i weekenden oplever at der er en forskel.
Der er ingen tvivl om at Ella er træt om eftermiddagen og nogle gange virker overgearet. Sådan er det jo hvis man er meget træt, så er det rigtig svært at lade roen komme over sig og i stedet oplever man en større fysisk uro.
Mad er vigtigt. Det er vigtigt i forhold til at stabilisere blodsukkeret og vigtigt fordi man når man spiser sidder ned, hygger sig sammen, mødes omkring maden og dermed slapper af. Det er helt fint at give hende en bolle i hånden, når du henter hende, eller noget at drikke, hvis det giver lidt ro i autostolen og på vej hjem, men ellers tænker jeg at I skal gøre noget ud af eftermiddagsmåltidet.
I skal sætte jer sammen og du skal høre lidt om dagen, hvordan hendes dag er gået, måske sidde og læse en bog højt ved bordet imens hun spiser sin mad. Giv hende gerne rester fra aftensmaden dagen i forvejen, hun må gerne få lidt pastaskruer og en frikadelle, men også gerne lidt grønt - det kan være ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt, avokado, det kan også være grøntsagsmos som hun får smurt på brød. Det kan faktisk smage meget godt med lidt forskelligt krydderi.
Du kan naturligvis også bage nogle boller en gang imellem, grove boller med havregryn eller grahamsmel, det er dejligt og nærende nok at få sådan en om eftermiddagen.
Du spørger til mængde og hun skal naturligvis ikke overspise af en ting, så hun ikke kan spise til aften, men hvis hun i øjeblikket spiser bedre om eftermiddagen, så er det bedre at give hende noget rigtig mad der og så lade hende spise det hun orker til aften, når I andre spiser. Du kan jo også variere det efter, hvad du ved at I skal have. Har I et stykke lasagne tilbage fra dagen i forvejen, så giv hende det, ved du at I skal have lasagne og at dette glider fint ned, så nøjes med lidt mindre om eftermiddagen. Igen er der ikke faste regler for det:o)
I kan overveje om det ville være en fordel at bade Ella på dette tidspunkt af dagen, ikke at hun skal i bad hver dag, men det at bade giver også en ro i kroppen, hun kan sidde og slappe lidt af i sit badekar, finde lidt ro ved at hælde vand fra flasker og bøtter og samtidig så bliver man jo også lidt mere frisk af at få et bad - i hvert fald for en tid.
Der findes jo desværre ikke nogen fast måde at gøre dette på, alle familier er jo forskellige og der er praktiske ting som skal klares i hverdagen - der skal handles, vaskes tøj, laves mad osv. og det ligger jo netop tit lige i det tidsrum, hvor barnet tit har brug for at der i stedet var tid til at slappe af.
Det er naturligvis en fordel hvis I kan planlægge jeres indkøb så I ikke skal handle flere gange om ugen, det er en fordel, hvis noget af maden kan laves lidt i forvejen, så der er mere tid til Ella, når I kommer hjem osv. Men nogle gange kan det bare ikke lade sig gøre sådan og så er det okay. Så er en dvd jo meget god til at give lidt fysisk ro og koble fra, også selvom man ikke er mere end 1½ år.... De lidt større børn går faktisk nogle gange på værelset, søger simpelthen væk fra familien, fordi de har brug for at være sig selv, når de kommer hjem fra institution.
En tradition med massage kan også være en idé, at Ella ligger på sofaen og du små masserer hende, smører hende lidt ind i lidt creme og lignende. Så får hun masser af berøring og nærhed, som hun har manglet fordi I ikke har været sammen om dagen og samtidig giver det hende en fysisk ro. Du kan prøve at opfordre hende til at lægge sig ved siden af dig på sengen og du kan ligge og kærtegne hende ligeså stille fra top til tå - igen så I får skabt en fysisk ro.
Jeg håber at I kan bruge mine tanker lidt videre også denne gang:o) Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske