Svar: Ser min datters kost og væskeplan godt nok ud
29. august 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Karin
Planen for dagen ser rigtig fin ud. Anna sover de antal gange og mængde hun aldersmæssigt har behov for og hun spiser godt og varieret både af grød og grøntsagsmos, og er også begyndt med lidt kød og fisk.
Hvis jeg lægger hendes indtag af modermælkserstatning sammen, så får hun mellem 550-600ml mme dagligt. Derudover giver du hende kamillete og her udgør indtaget mellem 50-100ml dagligt. Umiddelbart tænker jeg at det ville være mere korrekt at give hende denne mængde som modermælkserstatning og så helt undvære kamilleteen. Der er ingen næring i kamille og det er der trods alt i mælk. Hun er en stor pige og har derfor fortsat et stort mælkebehov. Ude fra set synes jeg derfor at det generelt ville være mere ønskeligt at hun tog 650-700ml mme dagligt og ikke fik kamillete.
Jeg ved dog at Anna har haft rigtig mange problemer med hård mave og det lyder som om at I ved at sammensætte mad og væske på denne måde har fået nogenlunde styr på hendes mave. Dette er også en faktor som er meget vigtig at få med, da det at maven fungerer betyder alt for at hun i det hele taget spiser og trives. Jeg synes derfor at man ud fra dette må sige at lige netop hos jer, så er det okay at gøre som I gør. Derfor også min umiddelbare konklusion om at planen var fin:o)
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske