Svar: Nægter at åbne munden ved tandbørstning - 11 mdr.
30. august 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Anne
Alle børn har på et eller andet tidspunkt modvilje mod at få børstet tænder, men børstes skal de jo og det ved vi som voksne godt, men det er svært at forklare en lille på knap et år:o)
Det kan være en god idé at tænke lidt alternativt. Nogle gange hjælper det hvis barnet får lov til at børste mors tænder, nogle gange at kigge ind i et spejl imens, nogle gange at ligge ned imens, nogle gange at sidde på mors skød, nogle gange at sidde på bordet og mor står bagved og holder hånden om kæbe og mund (ligesom tandlægen gør), nogle gange hjælper en elektrisk tandbørste fordi det kilder og er sjovt, nogle tandbørster spiller musik osv.
Der er desværre ikke nogen fast måde at det skal gøres på, I må forsøge jer frem og prøve at få en god situation ud af det:o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske