Brev:
Vitaminer i frugt og grønt
30. august 2007
Alder:
11 mdr.
Vitaminer i frugt og grønt
Hej Helen
Hvor meget frugt og grønt skal vores børn have for at få dækket det daglige vitaminbehov (dvs. for at undgå vitaminpillen)? Generelt får de en særdeles sund kost, og den er også forholdsvis alsidig, selv om vores datter er i en "det kan jeg ikke lide"-periode mht. aftensmad, hvor hun er træt.
Jeg mener at have læst et sted, at behovet for 1-3 årige børn er 1½ frugt og 1½ grøntsag om dagen. Men hvad med børn over 3 år?
Vores datter er 3½ år, og er rigtigt glad for stort set alt frugt. Inden for grøntsager er det stort set kun gulerod, agurk, tomat, majs, peberfrugt (og mest som friske el. i f.eks. mexicanske pandekager, aldrig kogte). Hun kommer nemt over 1½ frugt og ofte også 1½ grøntsag om dagen, men jeg er usikker på, om hendes behov er væsentligt større nu, hvor hun er blevet 3 år, eller om det er varieret nok mht. grøntsager?
Vores søn fylder snart 1 år, og vi fortsætter naturligvis med jern- og D-dråber, indtil han er fyldt 1 år. Mængden af frugt og grønt i hans kost varierer fra dag til dag (alt efter sult og træthed!), men iflg. dagplejen spiser han fint i løbet af dagen, og herhjemme er det sådan set også udmærket i mængder.
Men er det nok at veksle mellem f.eks. majs, ærter, broccoli og bønner som kogte grøntsager, og f.eks. peberfrugt og gulerod tilberedt sammen med forskelligt kød? Umiddelbart er han nemlig lidt afvisende over for det nye lige for tiden, og da hans søster ikke er til så meget andet end det nævnte (og deres far kun i nødstilfælde spiser grøntsager), er jeg ikke motiveret for at lave retter med andre grøntsager.
Mange hilsner fra
Charlotte