Svar: Vitaminer i frugt og grønt
30. august 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Charlotte
Det er rigtig godt at du medtænker frugt og grønt som en naturlig del af dine børns kost. Og ca 3 stykker tilsammen (både frugt og grønt) er meget passende.
Omkring 4 års alderen anbefaler man dog at børn begynder at få lidt mere og her får mellem 3-5 stykker frugt/grønt dagligt. Det svarer til ca 400g og denne mængde anbefales helt op til omkring 10 års alderen, hvor børn så bør begynde at spise ca 600g dagligt, hvilket er det der også anbefales til voksne.
Det er vigtigt at man får ca lige dele frugt og lige dele grøntsager og at man får nogle af de grovere og mere fiberholdige grøntsager, som kål, rodfrugter og bønner.
Alt frugt og grønt tæller med, det betyder altså ikke noget om det er frisk, kogt, bagt, stegt, lavet i ovnen osv. Det betyder heller ikke noget om det er frisk, frosset eller f.eks. tomat fra dåse - det hele tæller med.
Det er en rigtig god idé at bruge frugt og grønt som en 'hyggeting' i stedet for slik og chips. Laver man et fad med lidt forskelligt frugt og grønt skåret i stykker, som barnet let kan tage at spise, så glider det ofte ned og børnene nyder det - det kan også bruges foran Disney Sjov om fredagen:o)
Det du beskriver lyder rigtig fint og det er helt naturligt at børn er meget selektive. Det er fint ikke at presse dem, så de i stedet helt nægter at spise grønt, men i stedet i en periode holde dig til det du ved de kan lide og så en gang imellem introducere lidt nyt.
Håber dette hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske