Svar: Søvnproblemer fortsat
30. august 2007
Alder:
13 mdr.
Kære Emils mor
Hvis Emil kan drikke 200ml vælling kl. 19.30 inden han puttes til natten og endnu 200ml kl. 23-24 og så derefter sover til næste morgen, så forsøg om det vil hjælpe. Han kan få vand om natten, som du skriver...
Han burde dog snart helt kunne komme væk fra flasken kl. 24 og således nøjes med en flaske inden han skal sove. Denne skal så også udskiftes på et tidspunkt og her kunne han så i stedet overgå til at få en banan og en kop lun mælk af sove på sammen med en godnathistorie.
De fleste børn vil omkring 18 måneders alderen have en periode, hvor de sover uroligt, vågner flere gange og har sådan lidt mareridtagtige drømme og med den viden, så tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis I nu kunne begynde at få Emil ind på eget værelset, få skåret flaskerne ned osv. så I ligesom er helt væk fra dette inden næste udviklingsfase brager igennem...
Det at få skåret hans mælkeindtag via flaske helt væk vil ganske givet også give ham mere appetit om dagen, dog vil børn generelt efter 1 års alderen spise mindre, de vokser ikke længere så hurtigt, de er generelt mere selektive i forhold til mad osv. og netop derfor er det vigtigt at mælken ikke fylder for meget.
Jo ældre Emil bliver jo mere bevidst bliver han også, også en bevidsthed omkring flasken og behovet for den.
Jeg synes derfor I skal overveje om der er et tidspunkt, hvor I ligesom føler at det kan lade sig gøre at få Emil til at sove på eget værelse, komme væk fra flaskerne osv. Det skal nok ikke være lige den uge, hvor han begynder pasning, men I må overveje om det skal være nu imens far er hjemme, eller om I f.eks. skal vente til efterårsferien, hvis I har ferie der?
Der skal naturligvis være plads til fleksibilitet, så hvis han pludselig får ondt for tænder, ondt i ørerne, er ked af det fordi han er startet pasning, har større tryghedsbehov fordi mor pludselig ikke er hjemme osv. så må I naturligvis være der for ham og slække på den plan I ellers havde lagt. Men jeg synes det er vigtigt at I nu sætter jer ned og gennemtænker hvornår og hvordan I vil få dette gjort.
Det er vigtigt for jer og jeres forhold at I også sover sammen - og det lyder som om at far er parat og indstillet på at nu skal det være... så hvor er mor i sine tanker - er du parat?
Det er rigtig vigtigt at I er enige om hvordan og at I begge går helhjertet ind i at det skal lykkes. Nu er du trappet ud af amning, der er kommet gode rutiner og Emil sover når han bliver puttet - alt under 15 minutter er flot! Så nu er det den sidste hurtle I skal over og kun du kan fornemme om det er nu eller først senere...
Håber at I her har fået et lille skub til at komme videre. For jer tror jeg det handler mest om at få taget beslutningen... Knus herfra, og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske