Brev:
Hyppig natamning - 4 mdr.
30. august 2007
Alder:
4 mdr.
Hyppig natamning - 4 mdr.
Kære Helen
Vi har en dejlig stor og livlig dreng der lige er fyldt 4 mdr. Ved fødslen vejede han 3600 og nu vejer han knap 9 kilo. Jeg ammer ham fuldt.
Vi er ved at være ret trætte, da vores dreng skal ammes 3-4 gange om natten.
Da vores søn var omkring 9-10 uger tegnede det lyst rent søvnmæssigt da han her kun skulle ammes 1 gang om natten og sov 5-6 timer og herefter 3-4 timer. Han sov endnu igennem natten et par gange.
Da han var 11 uger gammel fik han halsbetændelse og meget høj feber og kom på 7 dages penicillinkur. Jeg lagde ham til brystet hele tiden, da jeg var bange for at han skulle dehydrere. Vi klarede os igennem. Herefter har han vågnet og blevet ammet to gange om natten og sovet ca 4+3+3 i nogle uger. Ind imellem har han også vågnet tre gange og er blevet ammet.
De sidste par uger har han permanent vågnet mindst 3 gange og er blevet ammet. I sidste uge var han ret forkølet med en masse snot og derfor måtte jeg lægge ham til ofte, da han var ved at kløjs i det hele tiden og han fik ikke så meget af gangen. Nu har snotten været ovre i snart 5 dage, men han sover nu 3+2+2+2 og jeg er ved at blive drevet til vanvid af søvnmangel. For 6 dage siden sov han undtagelsesvist dog pluseligt næsten 7 timer i træk. Vi gloede selvfølgelig ned i vuggen hele natten (istedet for at sove...)
Et eksempel på døgnrytme:
- vågner kl 8 og ammes bryst A
- ammes bryst B og sover kl. 10
-vågner 12 og ammes bryst B
- ammes bryst A og sover kl 14.30
-vågner 15.30 og ammes bryst A
-ammes bryst B og sover kl 17.30
-vågner kl 19.30 og ammes bryst B
ammes bryst A og B lægges til at sove for natten kl. 21.30
-vågner 0.30 ammes B vågner 3 ammes A vågner 5 ammes B våner 7 ammes A
-ny dag kl. 7 eller 8
Vi har forsøgt at far prøver at få vores dreng til at sove videre uden mad, men han vil have bryst for ar sove videre. Det skal lige siges at han nægter at bruge sut selvom vi har prøvet og prøvet siden han var 14 dage gammel. Han putter sig ved at komme dynen over hovedet.
Nu har vi tænkt os at prøve at malke ud om dagen så far kan amme første gang om natten, så mor kan få noget søvn.
Det er MEGET vigtigt for mig at fortsætte med at amme fuldt indtil 6 måneder medmindre vores dreng ligefrem mistrives ved det.
Du må meget gerne kommentere mit ammemønster, udmalkning og komme med gode råd til vores situation mht. til amning, så vi kan få noget nattesøvn.
Vores egen SP mener ikke vores dreng er sulten men han bare er bryst/hygge-narkoman....og derfor foreslog hun netop at vi skulle prøve at få ham videre i søvnen. Det er bare ikke lykkedes..
Med venlig hilsen
MA