Svar: Hyppig natamning - 4 mdr.
30. august 2007
Alder:
4 mdr.
Kære MA
Den bedste til at vurdere, hvorvidt din dreng er sulten er dig:o) Hvordan synes du han spiser, når han spiser hver anden time natten igennem? Dier han længe, rolige sutte-synke-bevægelser, synker han så du kan hører det eller er det mere kortvarigt sutten, hvor han ikke sutter effektivt?
Hvordan synes du han spiser om dagen? Spiser han længe og koncentreret eller oplever du at han er begyndt at blive mere opmærksom på verden og derfor ikke spiser så koncentreret som han tidligere gjorde? Virker han mæt og dvask efter amning eller er det amning som han får energi af?
Det har altsammen betydning for at du kan vurdere hvorvidt han er sulten eller ej.
Man kan sige at rent gennemsnitligt, så vil alle børn på hans alder have behov for mælk om natten. De fleste børn vil ikke kunne klare sig uden mælk om natten før de er 6 måneder gamle og her taler vi fortsat kun at kunne klare sig uden mælk i måske 6 timer.
Det er også normalt at små børn dier hyppigere om aftenen end om dagen. Dette fordi mælkemængden er lidt mindre her og fordi den hyppigere aftenamning fylder dem ekstra godt op til at kunne sove om natten. Det er derfor ikke unormalt at man som mor oplever at amme hele aftenen, men tilgengæld skulle man jo så gerne kunne få lov til at sove et par sammenhængende timer bagefter:o)
Nogle gange kan man undgå amningen som ofte ligger kl. 01 ved at amme f.eks. mellem 23-24. De fleste børn sover her, men vil være i stand til at spise i søvne og vil således kunne blive taget op og lagt til brystet og så sove videre derefter. Hvis man som mor så kan holde sig vågen så længe, så kan man altså godt være heldig at få nogle sammenhængende timer om natten. Det er nærmest tortur at blive vækket hver gang man lige har nået at falde i søvn, men ved at gøre ovenstående så kan man altså være heldig at få lov til at sove lidt mere.
Netop natamning er også meget vigtig for at opretholde og producere en god mælkemængde, da man har mere af det mælkestimulerende hormon om natten:o)
Nu ved jeg jo ikke hvordan din søn virker, når han har spist fra den ene side. Den plan du beskriver lyder umiddelbart fin og helt alderssvarende og bestemt som om han får sit behov dækket. Men det kunne være en idé at du forsøgte at lægge ham til begge sider ved hver amning, så du fik begge sider stimuleret. Det vil også være en idé at du ammede i forskellige ammestillinger, da han derved stimulere og tømmer brystet forskelligt.
Med hensyn til udmalkning, så er dette bestemt også en mulighed og du kan i forhold til ovenstående også forsøge at malke ud fra den ene side imens du ammer fra den anden. Det at dobbeltudmalke eller dobbeltamme, hvis man kunne det, kan faktisk øge din mælkemængde med op til 60 pct.
Det går ret hurtigt med at danne mælk, efter en time har du dannet ca 45 % efter 2 timer 70-75% efter 3 timer ca 90 % og efter 4 timer 100pct. Der vil altså også være noget at malke ud imellem amninger.
Fordelen ved at give udmalket mælk på flaske kan være at han spiser mere end han ellers ville have gjort ved brystet. Det er lettere at tage imod mælken på flaske og han vil derved hurtigere få en større mængde og er det efter en amning, så vil han bliver fyldt rigtig meget op i maven og vil måske derfor kunne sove lidt længere. Så selvom det måske virker bagvendt at supplere med udmalket modermælk på flaske efter amning, så hjælper det faktisk nogle gange rigtig godt, fordi det giver noget andet end at lægge til. Det man skal være opmærksom på er dog så bare at du fortsat får stimuleret brystet.... men med udmalkning og så hyppig amning som du lægger for dagen, så burde det ikke være noget problem og det er da bestemt et forsøg værd:o)
Du skal naturligvis medtænke at du får nok at spise, får hvile, evt. ligger ned og ammer i løbet af dagen, at du ikke spiser noget som giver dig luft i maven, da det så også kan give ham luft i maven, at du ikke får træk, sørger for at holde bryst og dine fødder varme osv.
Jeg håber at mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske