Brev:
Middagslur, talepædagog og ufrivillig natlig vandladning
30. august 2007
Alder:
17 mdr.
Middagslur, talepædagog og ufrivillig natlig vandladning
Hej!
Det er ved at være længe siden jeg sidste har skrevet, men nu har jeg samlet et par spørgsmål sammen:
1) Det første handler om min datter på 17 mdr. Hun trives - går, siger små ord, og har også taget en del på, på det sidste efter at være faldet lidt ned ad kurverne i foråret (82 cm, 9,7 kg.). Men søvnen driller lidt:
Det går fint om aftenen - hun falder selv i søvn kl. 20 og vågner næste morgen kl. 6 (det måtte godt være lidt senere...). Men middagsluren bliver kun til ca. 40 min - mindre hvis hun falder i søvn i bil eller klapvogn. Hun kan indimellem virke lidt træt lige når hun står op, men normalt holder hun faktisk ret godt resten af dagen. Hun har altid sovet let og 40 min intervallerne kender vi også fra hun var helt lille, der tog hun bare mange små lure.
Nu skal hun til at starte i vuggestue. Her hedder rytmen frokost kl. 12, kl. 13 afhentes eller sove i 1½-2 timer, resterende børn hentes kl. 16 (det er i udlandet - ingen løbende afhentning).
Sover hun egentlig nok? Det bliver jo kun til 10½-11 timer - mindre end storebror på 5 år. Skal jeg prøve at lægge hende i seng senere om aftenen, så hun kan holde sig frisk lidt længere om formiddagen (vil nok give problemer med storebror som hun sover sammen med)? Jeg havde egentligt tænkt mig, at hun skulle hentes af en vores barnepige efter frokost (god mad) kl. 13 og så hjem at sove, men risikoen er jo, at hun tager 10 min. i klapvognen og så ikke mere. Er det bedre med en lang dag i vuggestuen?
2) Vedr. min søn på 5½ år: Han læsper lidt. Hvornår ville man begynde at gøre noget ved det i DK? Han kan ikke komme til dansk talepædagog, men vi kan godt finde en på hans andet sprog (hvor han også har en talefejl). Han skal starte i skole i DK til næste sommer.
3) Min søn er fortsat ikke renlig om natten. Bleerne er konsekvent meget tunge og det har aldrig været anderledes. Han ser ikke ud til at være berørt af det. Vores lokale læge vil have ham til at gennemgå en række scanninger og undersøgelser. Hvad ville holdningen være i DK - hvornår ville man gå i gang?
Tusind tak for hjælpen!