Svar: Middagslur, talepædagog og ufrivillig natlig vandladning
30. august 2007
Alder:
17 mdr.
Hej med dig
Nu ved jeg jo ikke hvordan reglerne er hvor I bor, men er der slet ikke mulighed for fleksibilitet? Jeg tænker at I forsøger både at lade jeres datter blive hentet kl. 13 og forsøger med kl. 16 og så ser hvad der passer bedst. Generelt tænker jeg dog at hvis det er til kl. 16 alle ugens dage, så er det lang tid at være af sted. Og når I nu har muligheden for at hun kan blive hentet tidligere, så synes jeg I skal benytte jer af det. Men en gang imellem var det måske okay for hende at opleve en længere dag i institution.
Samtidig tænker jeg også, at det at hun starter i institution vil give hende så mange nye indtryk at hun vil blive træt på en anden måde og derfor helt naturligt vil have behov for en længere middagslur. Sandsynligheden for at hun vil sove længere end hun gør på nuværende tidspunkt er derfor større.
Du har ret i at det ikke lyder som om hun har det største sovehjerte, men det du skal fokusere på er at hun trives og generelt virker glad, har lyst til at udforske verden og lære. De fleste børn vil i 1½ års alderen sove ca 13½ time i døgnet.
Med hensyn til at din søn læsper, så kan dette faktisk godt hænge sammen med at han måske har for kort tungebånd og jeg tænker at det vil man kunne undersøge hvor I bor ligeså vel som i Danmark. Kort tungebånd ser du ved at bede ham række tungen ud, hvis hans tungespids er hjerteformet, så er hans tungebånd kort eller stramt.
Børn kan forøvrigt også læspe i de perioder, hvor de mangler tænder, eller hvis de har under- eller overbid, det kan også skyldes at barnet går med sut i munden hele tiden, men som sagt er kort eller stramt tungebånd ofte en årsag. Det skal vurderes af en læge om det vil være en god idé at få klippet tungebåndet. Du kan spørge jeres egen praktiserende læge eller du kan kontakte en øre-næse-halslæge.
I Danmark begynder børn oftest til talepædagog inden skolealderen og jeg tænker at da din dreng har udtale problemer på begge sprog, så vil det være helt relevant også at tale med en talepædagog. Her kan jeres dreng lærer at udtale de bestemte lyde - det er ofte bestemte konsonanter som børnene har svært ved, at der f.eks. konsekvent byttes om på K og T, eller svært ved at sige S eller R.. Barnet skal lære at lytte og høre hvordan lydende lyder og finde ud af hvordan tungen skal placeres i munden for at få de rigtige lyde frem. Dette er vigtigt både på dansk og andet sprog og jeg synes det er helt relevant at I får en vurdering her inden han skal i skole til næste år.
Med hensyn til manglende renlighed om natten, så er dette meget almindeligt og det ses lidt hyppigere hos drenge end hos piger. De fleste læger anbefaler ofte at man begynder behandling med medicin, ringeapparat osv. i 6-7 års alderen og behandlingen drøftes altid i samarbejde med lægen. I DK har man specielle afdelinger (børneafdelinger på sygehusene) som hjælper børn og familier, når barnet tisser i sengen om natten.
Der er dog intet i vejen for at I f.eks. laver et væske-vandladnings-skema, en ble-vejningstest og at jeres dreng får undersøgt en urinprøve samt får sin blære scannet. Der er ikke noget af dette som gør ondt og også scanningen foregår uden på kroppen, så det er normalt ikke ubehageligt for barnet. Det er derimod ofte meget ubehageligt at tisse i bukserne også selvom det "kun" er om natten:o)
Men det afhænger naturligvis meget af hvorvidt jeres dreng er parat og har lyst og er motiveret for at indgå i et samarbejde omkring det. Hvis han ikke er der endnu, så skal han ikke presses til undersøgelser han ikke har lyst til.
Du kan læse meget mere på www.dryallnight.com og på www.kontinens.dk - her kan du også læse om børn og inkontinens. Du kan også bestille en pjece og du kan ringe til deres telefonrådgivning.
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske