Svar: Begyndt på skemad, hvad med vælling
31. august 2007
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Vælling er i princippet det samme som en tynd grød og er ikke noget man behøver at give. I stedet kan I fint give jeres datter risgrød, hirsegrød, majsgrød eller boghvedegrød.
I må gerne give hende to gange dagligt, men så længe hun ikke er mere end 4 måneder gammel, så synes jeg ikke I skal give hende for meget grøntsagsmos. Start med grøden og gerne begge gange, men skift så imellem grødtyperne, så hun på den måde får lidt forskelligt.
Sørg for at hun ikke overspiser, der skal fortsat være plads i maven til rigtig meget mælk og det er således bedre at give hende ½ dl 2 gange dagligt efterfulgt af mælk end 1 dl en gang dagligt og hun så er for mæt til at drikke mælk efterfølgende.
Det er altid godt at bibeholde en slags skemad i en periode, så hun f.eks. altid får risgrød om formiddagen, fordi I nu ved at hun er glad for denne og om aftenen kan I så forsøge med de andre grødtyper som jeg har nævnt.
Frugtmos bør gives som en topping på et grødmåltid eller kan bruges som dessert efter et grøntsagsmåltid, når hun bliver ældre. Hun behøver ikke få frugtmos på grøden, det er fint at give hende ren risgrød, som er en sød og mild grød, fin som den er. Men hvis I ønsker at give hende lidt mere smagsvariation, så er det fint at give lidt frugtmos som topping.
Frugtmos kan købes på glas eller du kan lave det selv. Det er en god idé at begynde med frugtmos eller bærmos som er kogt og vente med frisk mos af bær og frugt til hun er omkring 6 måneder.
Omkring 5 måneders alderen kan I begynde at give hende lidt grøntsagsmos om aftenen. I begyndelsen kan I bruge risgrøden som basis og i stedet for frugtmos komme lidt gulerodsmos på som topping. Stille og roligt kan I så lave grøntsagsmos med gulerod om aftenen, så hun igen får noget hun kender smagen af og bedre kan forholde sig til.
Det er igen en god idé at I, når I begynder at give flere forskellige ting, bibeholder den ene ting i løbet af dagen. Det vil sige at i den periode, hvor I introducerer nye grøntsager bibeholder grøden som det kendte måltid og når I så er begyndt med grøntsagsmosen og det går godt, så kan I bibeholde den og introducere nye typer grød.
Ved siden af skemaden kan I tilbyde hende vand af kop. Fra 4 måneders alderen behøver vandet ikke at blive kogt, når hun får det som slurke af en kop.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Køb i øvrigt sundhedsstyrelsens bog "Mad til spædbørn og småbørn" på apoteket. Her finder du opskrifter og kan læse hvad sundhedstyrelsen anbefaler.
Håber du hermed er hjulpet lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske