Svar: Slut med sut - 3 år, 11 mdr.
31. august 2007
Alder:
3 år, 11 mdr.
Kære Julies mor
Jeg kan godt forstå du synes det er ved at være tiden at stoppe med sutten, nu hvor din datter når 4 års alderen. Det er også godt at du er opmærksom på at hun ikke får problemer med sine tænder.
Det kan godt selv være svært at vurdere, hvorvidt tænderne er påvirket eller ej og jeg tænker at det vil være helt relevant at du prøver at ringe til børnetandplejen og taler med dem om at få en vurdering af hvorvidt det er lige nu og her du skal stoppe med sutten eller om ikke der er tid til at gøre det stille og roligt. Det er jo altid lettest at stoppe med sutten, når barnet selv viser motivation for dette.
Da hun har tendens til at vælge fingrene, hvis hun ikke får sutten, så tænker jeg at sutten er bedre. En tommelfinger er hård og kan, hvis hun virkelig begynder at bruge denne, ødelægge hendes tænder mere. Derudover er den jo ikke til at slippe af med og man kan godt møde børn der bruger tommelfingeren at sutte på, når de går i skole.. men sjældent sut, som du også selv er inde på. Jeg tænker derfor at det er langt at foretrække at hun bruger sutten lidt længere, hvis hun så ikke bruger tommelfingeren i stedet.
Det vil naturligvis være godt, hvis I kunne lave en aftale om at hun kun får sutten, når hun skal sove. Og er I i byen en aften og hun så pjevser fordi hun er træt og gerne vil hjem, så er det jo okay at hun lægger sig på sofaen med en sut. Men som hovedregel, så kun sut når man skal sove.
Når hun selv begynder at vise interesse for at stoppe, så må I overveje hvad metode I tænker virker bedst. Da hun er rigtig godt med sprogligt og lyder til at være en kvik pige, som tænker meget over hvordan man gør tingene rigtigt osv. så vil det være oplagt at forsøge at lave en aftale med hende.
Nogle gange virker det at give en længe ønsket gave til gengæld for sutten, andre gange at forære den til f.eks. julemanden, tandlægen eller at hænge den på et suttetræ. Hos nogle tandlæger står suttetræer, men der findes også suttetræer rundt omkring i parker, ved kirker osv. Prøv at forhøre dig forskellige steder, evt. i børnehaven om de ved, hvor der er suttetræ, hvor I bor.
At sende den med posten til Julemanden på Grønland, hvor hun selv er med til at skrive og poste brevet kunne også være en god løsning for jer. Så kan alle nissebørnene få glæde af sutterne, nu hvor hun ikke bruger dem mere... det kunne måske godt være en løsning som hun ville gå med til og måske I er heldige at få et returbrev fra Grønland.
Rigtig meget held og lykke med det, håber mine tanker hjælper jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske