Svar: Modermælkserstatning og vælling?
31. august 2007
Alder:
13 mdr.
Kære Tine
Modermælkserstatning er fyldgyldige produkter og således en ernæring som barnet kan leve udelukkende af. Vælling hører til det man kalder tilskudsblanding, hvilket betyder at barnet ikke kan leve af dette, men kan få det som tilskud til anden mad.
Vælling er i princippet det samme som tynd grød og ikke noget børn skal have selvom de er blevet fire måneder. Vælling og andre tilskudsblandinger (ofte erstatninger af type 2) fremstilles stort set på samme måde som de fuldgyldige modermælkserstatninger (type 1) men er indholdsmæssigt forskellige. Ofte har de et højere indhold af energi, protein og mineraler men dermed også også en øgning af affaldsstoffer der skal udskilles hos barnet.
Der er i følge sundhedsstyrelsen ikke belæg for at man ud fra et ernæringsmæssigt synspunkt skal give børn vælling eller tilskudsblandinger. Børn kan fint trives med fuldgyldige modermælkserstatninger eller modermælk og kan så gå direkte til skemaden, når de viser behov herfor.
Håber dette hjælper til lidt klarhed... måske din veninde skulle overveje at blive medlem her:o) fortsat god søndag.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske