Svar: Bedre rytme for dagen - eller er det for tidligt?
31. august 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Katrine
Det er helt relevant at tale om lidt mere faste rutiner for mad og søvn, når din dreng er 6 måneder gammel. Ikke at børn skal puttes ind i og skal følge et skema, men det hjælper faktisk ofte både børn og forældre at der er lidt mere struktur på dagen og så skal der naturligvis fortsat være plads til lidt fleksibilitet.
Netop i 6 måneders alderen begynde de fleste børn at kunne nøjes med to lure dagligt, hvor de tidligere ofte har taget 3. Det ser ud som om at jeres dreng er god til at falde i søvn ved brystet om morgenen og derfor lige tager en længere søvn og det er rigtig godt, så behøver han ikke sove så meget om dagen og to dagslure vil være passende.
Det er forskelligt hvor meget børn sover om dagen, men gennemsnitligt vil en 6 måneders dreng sove 3-4 timer om dagen og 10-11 timer om natten, altså ialt ca 14-15 timer i døgnet.
Nogle børn vælger at sove en kort formiddagslur, så de f.eks. kun sover 1 time om formiddagen og tilgengæld så sover f.eks. 2-2½ time om eftermiddagen. Andre børn sover f.eks. 1½ time x 2 dagligt og atter andre har en lang formiddagslur og sover så kort om eftermiddagen. Her må I forsøge at finde ud af hvad der passer jer.
I princippet skal man jo ikke vække børn der sover, men lade dem sove, som de viser behov for. Dette er dog igen en balance med den alder jeres dreng har, for det er også vigtigt at han er vågen om dagen og bruger sin krop, er aktiv og interesseret i verden og at han lærer at sove om natten (hvilket han jo også gør nu)... men det kan være udmærket at prøve at rumstere lidt rundt omkring ham, når I tænker at han har sovet tilstrækkeligt og se om han så vågner lidt op til dåd. Det er fint nok at du vækker ham sidst på dagen for at sikre at han så sover igen om aftenen, men måske var det bedre at vække ham når han har sove 1 times tid om formiddagen, for så derefter at kunne putte ham lidt mere præcist over middag... En tanke.
Hvis han allerede nu er i stand til at spise en god dl mos eller grød, så må du gerne øge ham til 3 gange dagligt. Det er bedre at han spiser 1 dl. 3 gange dagligt end 1½ dl. x 2, da det sikrer at der fortsat er plads til mælken og at han får et varieret indtag af grød og grøntsager. Samtidig må han også gerne begynde at få lidt kogt kød eller fisk i sin grøntsagsmos.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen kl. 06: Ammes og sover videre
Morgen 8-9: Havregrød, flerkornsgrød eller lignende, vand af kop
Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur, sover 1-1½ time.
Frokost 12: Grød eller grøntsagsmos med lidt kogt kød eller fisk, gerne grøntsager der smager af noget, det kan være f.eks. rodfrugtmos. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30 og sover her 1½-2 timer, måske mere, det kommer an på hvordan han ellers sover om formiddagen.
Eftermiddag 15-16: Ammes
Aften 18: Grøntsagsmos med kogt kød og fisk, sidder med ved bordet i høj stol, må gerne få brødstykker og lignende i hånden at sidde med og må gerne smage lidt fra jeres tallerken. Det kunne f.eks. være lidt kartoffel godt moset med lidt sovs... Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30
Har evt behov for at blive ammet lidt hyppigere om aftenen og det er helt okay, hvis han så er putteklar og sover om natten. Ellers vil det være godt at du ammer ham inden du selv går i seng omkring midnat
Sen aften 23: Amning
Hvis han er ammet inden midnat, så kan du være heldig at slippe for amning midt på natten og kan måske få lov til at sove videre til kl. 06 næste morgen og så kører planen igen.
Tiderne her er naturligvis ca-tider og du måse hvad der passer bedst ind i jeres lille familie. Håber at du her er hjulpet lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske