Svar: En manual, tak!
31. august 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Katja
Tak for dit brev, jeg bliver nu altid i godt humør af at modtage dine breve, men jeg er naturligvis skuffet over at Jens' første ord ikke er "NetFidus"... :o)
Nå... Det er helt forventeligt at Jens har lært at sige "Far" også før mor... det gør mange børn faktisk og ofte med et B først Bar... sådan er det, og dejligt at fædrene også får lov til at føle sig som noget særligt.
Ja det kunne være dejligt hvis der fandtes en manual til de børn, især i forhold til den ældste, som må være prøveklud for mange ting.. men manualer findes der desværre ikke:o) Der findes dog rigtig mange gode bøger og der kommer hele tiden nye på markedet.
Der er for det første bogen "Ka selv, vil selv - men du må hjælpe mig" af Grethe Kragh-Müller. Den omhandler netop børn i alderen 1-3 år og beskriver deres hjernemæssige udvikling og derudfra, hvorfor og hvordan man så skal opdrage sit barn, sætte grænser og sige nej med respekt for barnet. Det er en rigtig god bog. Desværre udsolgt fra forlaget, men muligt at låne på biblioteket. Se i min bogguide under udvikling.
Derudover så er der "Mens tid er ... konfliktløsning mellem børn og forældre" skrevet af sundhedsplejerske Marion Thorning. Se i min bogguide under opdragelse. Her finder du også bogen "Trygge børn" af Jorunn Hansson og Christina Oscarsson.
Og så er der netop her den 21 august udkommet bogen "Fantastiske forældre", som giver gode råd om børn, søvn, gråd, leg og følelsesmæssig opbygning for at trives hele livet. Den er skrevet af Margot Sunderland og udgivet på Det Schønbergske Forlag, en bog jeg forventer mig rigtig meget af og der kommer en anmeldelse fra mig.
Og så er der også den 21. august udkommet en ny serie fra Politikkens forlag med 3 let tilgængelige bøger om opdragelse og børns fysiske og psykiske udvikling på forskellige alderstrin. De hedder "Forstå dit barn 0-2 år", "Forstå dit barn 2-5 år" og "Forstå dit barn 5-8 år". De er skrevet af Stein Erik Ulvund, som er norsk professor i pædagogik... også nogle spændende bøger som jeg skal have kigget nærmere på...
Håber at nogle af dem vil fange jeres interesse, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske