Brev:
Svært ved tæt fysisk kontakt
1. september 2007
Alder:
13 mdr.
Svært ved tæt fysisk kontakt
Kære Helen
Tak for dine tidligere svar.
Det går langt bedre med vores datter, Cecilie, nu, hvor vi er flyttet "på landet". Hun kan nu sove fra ca. 19 - 5, da der ikke er larm fra byen til at vække hende. Hun er meget lydfølsom, som tidligere skrevet. Hun kan nu også sove to gange om dagen ca. 1 time af gangen. Derfor spiser hun nu også det, hun skal i løbet af dagen og græder heller ikke så meget som tidligere.
Jeg er dog startet med arbejde her for tre uger siden og det kan selvfølgelig mærkes på hende, så hun igen græder en del(men 4 kindtænder er også lige på vej op...) Hun skal køres ind i vuggestue fra på mandag, så det bliver spændende, hvordan det forløber. Indtil da har hendes far været hjemme hos hende.
Så til spørgsmålet: Cecilie har som tidligere skrevet altid haft svært ved at putte sig ind til os og være i armene. Hun blev ammet liggende også af den grund, men også fordi det skulle foregå uforstyrret. Hun protesterede højt, når vi holdte hende ind til os - også for at trøste hende under kolikken de første 5 måneder, eller når hun har været sløj, men også når hun generelt græd. Hvis vi aer hende, inden hun skal sove eller i det hele taget, kan hun blive meget gal og slå vores hænder væk. Det bedste er kun at holde en hånd på hendes ryg eller bryst.
Når jeg lægger hende i seng om aftenen græder hun af og til en del, og det er så svært ikke at kunne trøste hende... Hun sidder i sengen og græder højt, viser hun vil op, men bliver rigtig ked af det, hvis jeg tager hende ind til mig. Hun vender hovedet bagud nedad for at slippe for kontakten. Jeg synger for hende og prøver at stryge hende over bleen for at berolige hende og til sidst falder hun i søvn. Om morgenen har jeg prøvet at tage hende over i sengen, så hun kunne ligge lidt imellem os, men det vil hun slet ikke! Hun vil heller ikke have dyne på.
Som du ved;-), har jeg læst mange bøger om babyer, men har ikke fundet noget, der fortæller, hvad man skal gøre for at trøste, når barnet ikke bryder sig om den tætte kontakt. Vi "masserede" hende med lange vedvarende strøg over kroppen efter badet, og gør det stadig, selvom hun protesterer. Prøvede talrige gange at svøbe, rulle i dyne, bæresele og lægge hende i slynge, hvilket hun hadede! Så vi opgav. Har leget vilde lege og møffet meget rundt med hende, som vi stadig gør. Det elsker hun!
Hun har også altid villet være hos mig, men ikke ind til mig. Hun sidder på hoften og vender hele overkroppen udad og før det, lå hun udad i mine eller min mands arme. De første ca. 10 mdr. ville hun ikke ligge eller sidde alene på et tæppe, så græd hun for at komme op... Nu kan hun godt lege alene og kravler rundt og udforsker alting:-) Og nu sidder hun gerne på skødet af mig(eller sin far) med ryggen hvilende mod min mave og den stund nyder jeg:-)
Jeg har været meget i tvivl, om vi overskred hendes grænser for berøring eller om det er noget, hun skulle vænnes til og stadig skal?
Er der noget, vi kan gøre, eller er der en bog eller noget eksperthjælp, jeg kan søge - for jeg synes, at det er ret svært. Ville så gerne kunne holde hende ind til mig (og vide, at hun kunne lide det). Er det noget, der kommer senere, hvis vi gør en indsats nu, og med hvad? Det må da være vigtigt for hendes videre udvikling? Skal vi snakke med en ergoterapeut?
Der er ikke andre, jeg kender, hvis barn har det ligeså svært med berøring... så nu spørger jeg dig.
Glæder mig til at høre dit svar.
Mange hilsener fra Louise