Svar: Svært ved tæt fysisk kontakt
1. september 2007
Alder:
13 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev og hvor er det dejligt at høre at det går så meget bedre med lillepigen... synd at kindtænderne lige skal bryde frem nu, hvor hun også skal til at passes ude.. det skal dog nok gå:o)
Det lyder helt relevant at du reagerer og gerne vil have en vurdering af Cecilies vægring mod berøring. Nogle børn er meget følsomme overfor berøring og man taler her om taktil overfølsomhed eller taktil skyhed og det kunne godt lyde som om at det er det I oplever hos Cecilie.
Nogle børn har dette som følge af andre ting, det kan være børn som f.eks. er for tidlig fødte eller det ses f.eks. også hos adopterede børn, men ofte ved man ikke hvorfor det er sådan og kan ikke rigtig finde nogen årsag. Børn som har taktil skyhed vil ofte vægre sig mod at få knus og kys - hvilket naturligt er utroligt svært for forældre at opleve, de vil ikke kunne lide at gå på bare tæer, at sidde på skødet, at blive holdt om, nogen har også rigtig svært ved at få beskidte fingre, bryder sig ikke om at blive vasket - kluden mod huden er ubehagelig osv. Tilgengæld ser man så ofte børn som er motorisk meget aktive og som render meget rundt, har svært ved at sidde stille...
Hvis jeres datter hører til de børn som har problemer med sin berøringssans, så synes jeg det er helt relevant at I/hun får hjælp til dette. Min umiddelbare tanke er en fysioterapeut eller en ergoterapeut som arbejder med børn og sanseintegration og derfor ved, hvad det handler om. Hun vil kunne lave nogle øvelser med jeres datter og vil kunne give jer nogle redskaber som I hjemme kan følge op på.
Mange forældre til børn med sansemæssige problemer oplever god effekt af en kugledyne og dette var også noget I kunne have med i jeres overvejelser.
Dine bekymringer og tanker er helt relevante og jeg synes det er en rigtig god idé at I taler med jeres læge om hvorvidt det vil være muligt at få en henvisning til en fysioterapeut eller ergoterapeut. Du kan søge på nettet på forskellige ting, f.eks. søge på 'sanseintegration' og 'taktil skyhed' og se hvad der kommer frem. Så kan du læse om det og se om det kunne passe på din datter.
Jeg håber at I hermed er hjulpet videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske