Svar: Grynter og gir sig
1. september 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Helle
Det er meget normalt at små børn ligger og småklynker, siger lyde, laver sutte og søgebevægelser i søvne osv. De gør det i drømme og så spørger mange hvad de dog har at drømme om, men de oplever jo meget og de skal bearbejdes i drømme og derfor alle de natlige lyde.
Det hører sig således et eller andet sted til:o) Hvis du skønner at det mest handler om at tarmene arbejder og det er luft som endten skal op eller ud, så vil det måske hjælpe at elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ligger lidt højere med hovedet. Gør det at du kommer et lille håndklæde eller lignende ind under hendes madras i hovedenden. Hun er for lille til at ligge med en pude, men løfter du hele madrassen lidt, så er det okay.
Det kan også hjælpe hvis du kan få hende til at tage en sut, idet det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper både mad og luft igennem systemet. En sutteklud sammen med sutten hjælper så den bliver hængende i munden og ikke så let falder ud.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske