Svar: Vil ikke sove om dagen - 4 mdr.
1. september 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Isabella og Victorias mor
Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt at Victoria ikke sover mere en ½ time af gangen i løbet af dagen og jeg vil meget gerne dele mine tanker omkring det med dig:o)
Til at starte med vil jeg dog meget gerne lige sige at Victoria faktisk sover igennem og hun sover utrolig flot om natten, når man tænker på at hun ikke er mere end 4 måneder gammel.
At sove igennem betyder at barnet er i stand til at tage ca 6 timer sammenhængende, vågne op og få mad og derefter sove videre - og det gør Victoria. Hun sover fra kl. er 20/21 til kl. 03 - det er 6 timer, så får hun mad og sover igen. Det er simpelthen så fint.
Hvis du synes det er hårdt at skulle amme kl. 03, så kan du forsøge at gøre det at du lægger hende til brystet kl. 23-24 og lade hende spise og fylde sig op der i håb om at hun så tager de 6 timer i stræk derfra og således natten over:o)
Med hensyn til søvnen om dagen, så har mange børn rigtig svært ved at komme videre i søvnen og skifter ofte søvnfase mellem 30-60 minutter, måske der hvor du holder barnevognen stille eller forsøger at lægge din datter fra dig. Det betyder at man nogle gange med fordel endten kan køre en meget lang tur, så barnet sover hele tiden imens man kører eller man kan forsøge at 'stå lidt på spring' og være parat til at lulle lidt og trille vognen ca hver ½ time, når man fornemmer at hun er ved at skifte søvnfase igen.
Derudover så er det rigtig vigtigt at hun er træt både fysisk og mentalt. Det er vigtigt at hun får rigtig mange stimuli, at hun får lov til at ligge og kigge ud på verden, bliver pludret og snakket med, oplever ting. Samtidig har hun også brug for at bruge sig selv fysisk, trille omkring og opleve en fysisk træthed. Det er således vigtigt at du tumler med hende, laver bevægelege. En tur i svømmehallen kan nogle gange være en god idé fordi hun der både stimuleres mentalt og fysisk.
Derudover er det rigtig vigtigt at du så også hjælper hende med at koble fra og lukke verden ude, når det er tid til at hun skal sove. Nogle børn har rigtig svært ved dette og har meget brug for hjælp. Det kan være at du skal hænge en stofble op foran kalechen af barnevognen, det kan være at du skal stå og holde hende på kroppen og hjælpe hende til rent fysisk at holde sammen på sig selv, vugge hende lidt imens hun ligger ned på siden. En dyne eller et tæppe godt om sig, en sutteklud ved ansigtet osv.
Det er også rigtig vigtigt at hun ikke er sulten. Hvis hun hører til de børn som er rigtig meget på og utroligt nysgerrige og gerne følger med i alt, så har hun måske tendens til at spise kortvarigt ved brystet og har måske ligesom lært sig at lade sig nøjes med lidt og tit. Det er mit indtryk at amningen så nogen gange næsten 'speeder' børnene og gør dem mere vågne og aktive, at de næsten lærer sig at powernappe under amning og lige efter, så er de klar igen.
Her kan det være rigtig godt at forsøge at få dem til at spise mere og længerevarende ved brystet, sørg for at hun får fra begge sider ligesom du gjort i starten - spise rigtig godt fra den ene side, blive skiftet og pludret med og så blive ammet igen fra den anden siden inden hun så er træt og skal sove og puttes. Hun skal opnå lidt den effekt, som man selv kender, når man har spist rigtig meget, at man bliver tung og træt og bare har mest lyst til at lægge sig og slå mave på sofaen.
Jeg ved at du har ammet Isabella fuldt ud til hun var næsten 6 måneder og det ønsker du sandsynligvis også med Victoria. Det kan også sagtens være at det vil være sådan, men nogle gange så vil barn nummer to have behov for noget andet lidt tidligere end barn nummer et. Ganske naturligt fordi der jo ikke er samme ro, når man har to børn og det kræver ro og hvile at producere mælk og det tager rigtig lang tid at amme, og nogle gange så bliver det hele måske kortet lidt af fordi der ikke er samme ro, når der er flere børn...
Da Victoria lyder til at profitere af gerne at ville gynges eller vugges og sover bedst på denne måde, så kan I overveje om I skal tænke i lidt alternative baner. Nu ved jeg ikke hvor meget hun bevæger sig, for hvis hun triller meget omkring allerede, så vil hun måske ikke få så stor glæde af den lige nu. Men der findes en sansegynge, som for mange af disse 'vågne' børn er rigtig god. Her kan de ligge og kigge på verden og suge til sig af indtryk og når de bevæger sig så vugges de frem og tilbage. Den kan sagtens bruges til større børn, begge kan have glæde af den i længden - den kan bærer op til ca 100kg. Den fylder dog en del indendøre, kræver at man har plads og kan hænge den op... og så er den forholdsvis dyr.
Andre familier køber en hængekøje eller en 'hængestol'. Det har jeg også set brugt med stor fornøjelse og succes. Så ligger barnet og sover i den, skærmet og vugger frem og tilbage indendøre... igen kræver det plads og så skal man lige være sikker på sikkerheden.
Atter andre monterer hjul på tremmesengen og kører den lidt frem og tilbage ligesom barnevognen eller vælger simpelthen at tage barnevognen indenfor i en periode og lade barnet sove i den...
Det er altså til en vis grad naturligt at Victoria vågner efter kun ½ time og jeg tror du skal prøve at tænke lidt i alternative baner, hvis det skal lykkes at ændre lidt på det:o) Jeg håber at du kan bruge mine tanker lidt videre.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske